Hybride wagens mogen niet zomaar parkeren op plaatsen voor elektrische auto's

iStock
Hybride voertuigen, die gedeeltelijk elektrisch rijden, mogen niet zomaar parkeren op een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens. Gemeenten kunnen er echter voor kiezen om dit wél toe te laten door een specifiek onderbord. Zo blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh, waarover ook De Standaard bericht. Ook of laden op zo'n parkeerplaats verplicht is, wordt beslist door de wegbeheerder. "Belangrijk is wel dat het duidelijk is en blijft voor de eigenaars van elektrische wagens", aldus Van den Bergh.

Het aantal elektrische wagens neemt toe. In 2017 zijn er volgens Febiac in België 2.713 elektrische wagens ingeschreven. Bijgevolg duiken er ook meer en meer parkeerplaatsen met laadpalen op in het straatbeeld. Volgens de wet is het niet verplicht om te laden als je op zo'n plaats geparkeerd staat. Met gevolg dat elektrische wagens die niet aan het laden zijn, de plaats innemen van elektrische wagens die wel dringend moeten laden. "De minister laat de keuze aan de wegbeheerders om opladen al dan niet verplicht te maken. Hierdoor is maatwerk door lokale besturen mogelijk. Ze kunnen de situatie het best inschatten", stelt Jef Van den Bergh.

"De nieuwe wegcode voorziet dat wegbeheerders parkeerborden mogen aanpassen met onderborden om het type van weggebruiker, voertuig, duur parkeren ... aan te geven. Zo kan bijvoorbeeld een parkeerplaats voor elektrische voertuigen beperkt worden tot het opladen van 9u tot 19u." Indien een gemeente het nodig acht, kan dit via parkeerschijven of een parkeerautomaat geregeld worden. Ook vermeldt de nieuwe wegcode expliciet dat het opladen van de batterij beschouwd wordt als parkeren. Dat moet voor de CD&V'er een einde maken aan de discussie rond stilstaan of parkeren.

Naast het oplaadprobleem, was er nog de vraag of hybride wagens, die ook beschikken over een klassieke motor, mogen parkeren op de parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen. Voor minister Bellot mag dat niet, maar hebben wegbeheerders wel de optie om enkele parkeervakken voor deze wagens te voorzien, mits een onderbord dat dit duidelijk aangeeft.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • bob jansens

    sorry maar het is niet de opdracht van de overheid om die laadpalen te (laten) installeren. Laat de 'privé' dat maar doen.

  • Jules Steenwinckel

    Een elektrische wagen die NIET aan 't opladen is hoort NIET te staan aan een oplaadpaal punt amen en uit , hij verhindert een andere wagen om op te laden . Er zijn al zo weinig oplaadpunten .

  • Dirk Verheyden

    Straks heb je 100 verschillende soorten parkeerplaatsen in alle mogelijke kleuren. Het enige voordeel eraan is dat het straatbeeld wat kleurrijker wordt. Nadeel is dat voor die "nieuwe" parkeerplaatsen vooral plaatsen voor minder-validen verdwijnen. Zo sociaal zijn onze groene medemensen...

  • Peter Vansteenkiste

    Wat is dat nu weer voor een zever. Enerzijds klagen dat hybridewagens teveel op benzine of diesel rijden en anderzijds ze wel verbieden van op te laden. Het zijn juist die wagens die het meest baat hebben aan deze laadpunten. Volelektrische wagens zijn meestal thuis al genoeg opgeladen om een volledige dag te kunnen rijden.