Huiszoekingen bij Carrefour en andere spelers in sector grootdistributie

Bij welke retailers huiszoekingen zijn uitgevoerd, is niet bekendgemaakt.
Shutterstock Bij welke retailers huiszoekingen zijn uitgevoerd, is niet bekendgemaakt.
Het auditoraat van de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) voerde vandaag huiszoekingen uit in de sector van de grootdistributie. Dat gebeurde al zeker op de hoofdzetel van Carrefour in Evere. Bij Colruyt en Lidl is geen sprake van huiszoekingen, melden hun woordvoerders. Bij Delhaize, Albert Heijn en Aldi kon nog niemand bereikt worden.

De woordvoerder van Carrefour zegt dat het bedrijf zijn volledige medewerking verleent aan het onderzoek en benadrukt dat het met alle commerciële praktijken de wet naleeft. Over het aantal retailers, hun naam en de plaats van de huiszoekingen wilde auditeur-generaal Veronique Thirion niet meer informatie kwijt. Wel luidde het dat de huiszoekingen “op meerdere plaatsen in het land” plaatsvinden, na groen licht van een onderzoeksrechter.

“Deze ondernemingen worden ervan verdacht in het kader van een aankoopgroepering voor producten bestemd voor de grootdistributie, praktijken te hanteren die mogelijk mededingingsbeperkend zijn", staat in het persbericht. 

"Het verrichten van huiszoekingen loopt niet vooruit op de uitkomst van het onderzoek zelf. Het auditoraat eerbiedigt de rechten van verdediging, en in het bijzonder het recht van ondernemingen om in de loop van de procedure gehoord te worden. De duur van het onderzoek zal afhangen van verschillende factoren, waaronder de graad van complexiteit van de zaak, de medewerking van de betrokken ondernemingen met de BMA en de uitoefening van de rechten van verdediging." 




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf goffin

    Zo als bijvoorbeeld fruit, de telers krijgen een aalmoes 0,30 eurocent de kg waar de kostprijs voor die peren 0,55 vandaag is. in de warenhuizen verkopen ze de peren gemiddeld aan 3 euro de kg. Gewoonweg schandalig, geen respect voor de producent.

  • Jan Verstrepen

    Natuurlijk zeggen ze dat ze niets verdienen ze doen het uit roeping, die hebben geen winst maar als je ziet hoeveel poen ze kunnen uitsmijten aan sponsoring en ander gedoe en in welke kasten van huizen en luxe auto's dan weet je meteen hoe de vork aan de steel zit.

  • patrick morel

    Winstmarges zijn laag hoor je altijd en in Nederland is voeding nog veel goedkoper dan hier. Toch is er supermarktketen Jumbo, die ook naar hier wil komen, die een wielerploeg sponsort, Max F1 sponsort en Touringcar sponsort. Hoe doen ze dat, lage prijzen, kleine winstmarges en een gigantisch sponsorbudget of zijn de marges toch veel groter hier te lande. Door Jupilerafspraken misschien.