Hoger loon voor 267.000 bouwvakkers en metaalarbeiders

De belangrijkste voordelen in het akkoord hebben volgens de bonden betrekking op de verhoging van de brutolonen.
Shutterstock De belangrijkste voordelen in het akkoord hebben volgens de bonden betrekking op de verhoging van de brutolonen.
Goed nieuws voor 150.000 werknemers uit de bouwsector en 117.000 arbeiders uit de metaalbouw. Voor beide groepen zit er een loonsverhoging aan te komen.

Vakbonden en werkgevers hebben immers het sociaal akkoord goedgekeurd dat werd afgesloten voor de arbeiders in de bouwsector voor de periode 2019-2020. Dat is vernomen bij de bonden ABVV en ACV en de werkgeversorganisaties Confederatie Bouw, Bouwunie en FEMA (de beroepsvereniging van de bouwhandelaars). De zowat 150.000 werknemers uit de bouw kunnen genieten van nieuwe voordelen inzake loon en arbeidsvoorwaarden en ook op het vlak van mobiliteit werd volgens de vakbonden vooruitgang geboekt.

De belangrijkste voordelen hebben volgens de bonden betrekking op de verhoging van de brutolonen met 1,1 procent vanaf 1 juli 2019 en op de syndicale premie. Ook werd de verlenging bekomen van het SWT-systeem (voorheen het brugpensioen) en van de eindeloopbanen tot 31/06/2021.

“De vergoeding voor mobiliteit zal verhoogd worden met 20 procent, mits een verdere onderhandeling over de verhoging van het RSZ-plafond. Een tussencategorie - chauffeur zonder passagier - ziet eveneens het licht: de betrokken chauffeurs zullen voortaan een passagiersvergoeding krijgen ter waarde van 5 procent. Ten slotte zullen de werknemers die meer dan 43.000 km per jaar afleggen ‘mobiliteitsverlof’ kunnen genieten”, meldt ABVV.

Overuren

“De bouw is een sector die voor oplossingen kiest, dat bewijst dit akkoord eens te meer”, zeggen Paul Depreter en Robert de Mûelenaere, respectievelijk voorzitter en gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw. Ook voor de werkgevers bevat het akkoord “meerdere, interessante bepalingen, zoals de versterking van het bouwvakonderwijs, peterschapstrajecten voor nieuwe arbeidskrachten, meer fiscaalvriendelijke overuren, waaronder nog extra uren voor de wegenbouwers, en de mogelijkheid om per dag gedurende 9,5 uren te werken in plaats van 9 uren nu”. 

Ook in de metaalbouw stijgen de lonen. Zowat 117.000 arbeiders uit de metaalbouw krijgen op 1 juli een loonsverhoging van 3,05 procent. Dat is het gevolg van een CAO die gesloten is in de sector en de jaarlijkse indexering, zo is vernomen van William Van Erdeghem, voorzitter van ACV-Metea. De minimumlonen in de sector stijgen de komende jaren bovendien gegarandeerd.

Vakbonden en werkgevers uit de sector - waarin heel wat grote bedrijven zitten zoals Audi Brussels of Volvo Gent - ondertekenden deze week een nationaal akkoord. Als gevolg stijgen de lonen op 1 juli met 1,1 procent, zoals ook is afgesproken in het interprofessioneel akkoord. Daarbij komt ook een indexaanpassing, die is geraamd op 1,95 procent. Alles samen een loonsverhoging op 1 juli van 3,05 procent.

Minimumlonen

Dat geldt ook voor de minimumlonen in de sector, ook al raakte een nationale CAO die dat moest garanderen dinsdag niet ondertekend. “Het sectorakkoord voor de metaalbouw voorziet nu gelukkig wel deze verhoging”, aldus Van Erdegehem.

Meer zelfs: de minimumlonen in de sector stijgen de komende jaren gegarandeerd. Tot 2026 zal automatisch minstens de loonmarge van het interprofessioneel akkoord en de index worden toegepast, zonder dat daar nog moet worden onderhandeld. “De minimumlonen zullen dus niet enkel gevoelig stijgen op 1 juli 2019 en 2020, maar ook in de 6 daaropvolgende jaren”, aldus de vakbond.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • dirk de smet

    in ruil voor afschaffen van pensioen, na 45 jaar gaat ge in uw put of oven door het zware werk,en hoeven ze geen pensioenen meer te betalen ,ze zijn toch gecompenseerd geweest en dan is men versteld niemand nog graag werken van de jeugd ,ze zijn de komende generatie van slaven zonder vooruitzichten op een mooie oude dag

  • Roger Deprez

    Natuurlijk goed voor deze mensen maar wat men niet vertelt is dat de andere bonden kunnen fluiten achter hun opslag en daardoor ontstaat er telkens een discriminatie die zijn gevolgen heeft op de koopkracht en het pensioen later. Het is weer die ene Belg is meer gelijk dan die andere Belg.

  • ann Van Damme

    Bouwen wordt dus weer fors duurder, en helaas onze lonen en uitkeringen zullen zeker niet ( voldoende ) volgen. De gewone pendelaar is de dupe, want vaak werkt die met glijdende uren en zijn fileleed en het getreineer in het openbaar vervoer is voor eigen rekening.

  • mark germanus

    Proficiat, je hebt nu een loonsverhoging van 1,1% bruto, daar kun je zeker van op vakantie gaan en nog overhouden.Misschien is het wel eens interessant van de vakbond directies,uw voorzitter en gedelegeerd bestuurder(wat klinkt zo een titel toch goed he) eens in de bouw te laten werken en die van de bouw in de vakbond enz .Voor mij riekt dat naar slavenarbeid ! Waarom kost een huis zoveel?als jullie zo weinig verdienen ?