Hoeveel uren werken leerkrachten nu echt? Crevits start grootschalig onderzoek

Thinkstock
De leerkrachten in Vlaanderen zullen vanaf volgende week kunnen deelnemen aan een grootschalig onderzoek dat een duidelijk beeld moet schetsen van de werkdruk in het onderwijs. De vakbonden roepen de leraren op om massaal deel te nemen aan Het Grote Tijdsonderzoek, dat wordt uitgevoerd in opdracht van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Het onderzoek kan een belangrijke rol spelen bij de onderhandelingen over het loopbaanpact.

Het onderzoek gaat op 15 januari van start en loopt tot het begin van de paasvakantie. Alle leraars in het gewoon en buitengewoon secundair, lager en kleuteronderwijs krijgen de mogelijkheid om deel te nemen.

Concreet zullen de deelnemende leraars in groepen worden onderverdeeld. Elke groep zal dan een andere week toegewezen krijgen. Het is de bedoeling dat tijdens die volledige week alle werkuren worden bijgehouden. Voorts moet onder meer worden opgeschreven welke taken er worden uitgevoerd, waar dat gebeurt en met wie er wordt samengewerkt. De deelnemers krijgen ondersteuning van software die ontwikkeld is door de Vrije Universiteit Brussel (VUB).

"Het doel is om op die manier een duidelijk beeld te krijgen van de tijdsbesteding van de leraren, ook de uren dat er geen les wordt gegeven", zegt Koen Van Kerkhoven van de christelijke onderwijsbond COC. "Dat elke leraar de kans krijgt om hieraan mee te doen is uniek. We roepen met alle vakbonden op om dat massaal te doen."

Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits: "Iedereen is het erover eens dat dit onderzoek nodig is."
BELGA Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits: "Iedereen is het erover eens dat dit onderzoek nodig is."

Onderscheid tussen graden

Het onderzoek is van belang bij de onderhandelingen over het loopbaanpact in het onderwijs. Die gesprekken waren in maart afgesprongen nadat de minister Crevits onder andere had voorgesteld om leerkrachten in de tweede en derde graad 22 uur les te laten geven, in plaats van nu respectievelijk 21 en 20 uur. "We vonden het toen niet aan te raden om de lesuren zonder nader onderzoek op te trekken", zegt Van Kerkhoven. "Want je kan niet zomaar zeggen dat de werkdruk overal even hoog is. We zullen nu met objectieve gegeven kunnen zien of het onderscheid tussen de eerste, tweede en derde graad te verantwoorden is."

"Er bestaat een brede consensus over de noodzaak van dit onderzoek", klinkt het dan weer bij Hilde Crevits. "De meest recente gedetailleerde gegevens over de tijdsbesteding van een leraar dateren al van het jaar 2000. In achttien jaar tijd is veel veranderd, zowel in het onderwijsveld als in de samenleving, denk maar aan de digitalisering en technologisering."

Leraars kunnen zich vanaf 15 januari registreren op www.hetgrotetijdsonderzoek.be. De resultaten worden tegen het einde van de zomer verwacht.

Toon me alle jobs in het onderwijs




68 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Marc Vleugels

    @Leo Vandevoorde: Ik geef 44 jaar les en verander jaarlijks toetsen en taken. @piet devlieger: 2018: 74 werkdagen vakantie, waarvan een deel gebruikt wordt voor taken buiten lesgeven. @iedereen: lesgeven is van een andere orde dan bureauwerk of arbeiderswerk. Al eens in een klas gestaan waar je een vak moet geven waar je niet voor gestudeerd hebt, waar pubers in zitten die het geen snars interesseert en de boel op stelten zetten, en dan nog lastige ouders in je nek?

  • Staaf De Slovere

    Leerkrachten maken elkaars kop zot. Massa hysterie. Om evenveel uren per kalenderjaar te werken zouden ze 11u per schooldag moeten werken. Maar zagen tegen elkaar hoe slecht ze het wel hebben.

  • Bob Boomer

    Dat politiekers wereldvreemd zijn is geweten. Dat de minister nu onderzoek laat doen betekent dat de toeters en bellen eindelijk zijn gehoord. Er is dus nog hoop.

  • GERARD DE PELECIJN

    Het is ook een gevaarlijk beroep geworden door de jongeren en hun slimme ouders een dagelijkse kost, die het beter weten en hun allerlei overlastbelastingen die het onderwijs aan enige waarden doen verliezen!

  • Gino Denil

    Er zijn steeds meer leerkrachten die dat dan ook doen, Marc Vinck. Iets anders zoeken. De meeste die beginnen laten het na enkele jaren afweten. En er zijn er steeds minder die zich geroepen voelen. De gevolgen moet men er dan maar bij nemen. Een verdere achteruitgang van het onderwijs en een vlucht van de betere krachten.