Historisch resultaat bobcampagne: nooit eerder zo weinig dronken bestuurders

Toch niet alles positief: drie keer meer dronken bestuurders tijdens weeknachten dan algemeen gemiddelde

Photo News
In de afgelopen 8 weken hebben meer dan 438.000 bestuurders een ademtest moeten afleggen in het kader van de bobcampagne. Amper 2,1 procent van de bestuurders blies daarbij positief, het beste resultaat ooit sinds de start van de bobcampagnes in 1995. De resultaten voor Vlaanderen zijn nog beter: daar blies slechts 1,87 procent positief. Toch is niet alles positief: het aandeel positieve bestuurders tijdens weeknachten ligt op bijna 6 procent, dat is 3 keer meer dan het algemene gemiddelde. Dat melden de federale politie en VIAS.

Er vonden gemiddeld 7.800 controles per dag plaats tijdens de bobcampagne van december en januari. Dat waren er ongeveer evenveel als een jaar eerder.

9.219 bestuurders (2,1 procent) waren positief. Vergeleken met de resultaten van de campagne van vorig jaar (2,3 procent), verminderde het aantal bestuurders dat positief blies. Sinds de start van bobcampagne was het percentage bestuurders dat positief blies, nooit lager dan dit jaar.

In vergelijking met de allereerste bobcampagne in 1995-1996 ligt het aantal positieve bestuurders zelfs drie keer lager, terwijl er nu vier keer meer controles zijn. Het slechtste resultaat werd in 2002-2003 genoteerd. Toen blies bijna 1 bestuurder op 10 positief (9,9 procent).

Vlaanderen: 1,87 procent

Nog beter nieuws was er in Vlaanderen. Daar werden 289.788 testen uitgevoerd, en blies maar 1,87 procent positief.

Minder goed nieuws was er tijdens de weeknachten. Toen blies bijna 6 procent van de bestuurders positief. Dat is drie keer zoveel als het gemiddelde. Tijdens weekendnachten werden er bijna 90.000 controles uitgevoerd en blies 4,4 procent positief. 

"Dat alcohol en rijden niet samengaat wordt duidelijk als je kijkt naar de letselongevallen", zegt VIAS tot slot. "Bij 1 ongeval op 9 of 11,4 procent was er een bestuurder betrokken onder invloed van alcohol."




79 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Fredien Vandervekens

    Zal een slok op de borrel schelen, inzake "inkomsten". Precies teleurgesteld ? Nooit eerder ... zo weinig .. Klinkt als een klaagzang.

  • Eric Vanovermeire

    Ja, als je goed op voorhand aankondigd dat er erg veel controles gaan zijn vind ik dat het onbegrijpelijk is dat er hoegenaamd nog iemand gepakt is. Als ze een week later zouden controleren zullen de cijfers net iets anders zijn.

  • Simonne Dedeken

    slecht nieuws voor de staatskist, agenten kosten en controles kosten meer, dan dat ze opbrengen. Seffen voeren ze de controles af, en richten ze zich op een andere tak die meer geld opbrengt. Tenslotte gaat alles niet over verkeersveiligheid, maar om de opbrengsten.

  • Johan Apatride

    Het gaat niet om veiligheid maar om inkomsten. Hetzelfde met de flitspalen.

  • Jo Van Caenegem

    Dat zijn nog over de ganse dag, met 4 000 000 wagens elke dag op de weg, op de 5 500 000 wagens en vrachtwagens die er rondrijden in België - ingeschreven zeg maar, zijn dat 92 000 mensen die zat over straat zwalpen, dat is véél.