Hier stond je het langst in de file op de Vlaamse snelwegen in 2018

Filezwaarte op snelwegen gedaald ten opzichte van recordjaar 2017

BELGA
De filezwaarte, de combinatie van filelengte en fileduur, is vorig jaar op de Vlaamse snelwegen afgenomen ten opzichte van het uitzonderlijke recordjaar 2017. Dat blijkt uit cijfers op de website van het Vlaams Verkeerscentrum. De ochtendspits was gemiddeld wat lichter, de avondspits bleef op hetzelfde niveau. De reden voor de afname zijn wellicht de drogere weersomstandigheden in 2018. Drukste punt was de Antwerpse ring tussen Borgerhout en Antwerpen-Oost, de grootste files stonden op de Brusselse ring.

"In 2018 merken we een correctie van een uitzonderlijk 2017", zegt Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum. "We bevinden ons nu weer op het niveau van 2016, dat sowieso ook een zeer druk jaar was. We kunnen dus zeker niet zeggen dat 2018 een rustig jaar was.”

De gemiddelde filezwaarte bedroeg vorig jaar 552,27 kilometer-uur, licht onder het niveau van 2017 met 568,44. In het eerste deel van de dag, tussen middernacht en ‘s middags, ging het om 227,48 km-uur vergeleken met 242,90 een jaar eerder, in het tweede deel van de dag was er ongeveer een status quo met 324,80 km-uur tegenover 325,54 km-uur.

Vooral in het najaar vielen de files op een werkdag vorig jaar minder zwaar uit. In de maanden maart, april en mei werden wel nog recordcijfers opgetekend.

Drukste en meest verzadigde plaatsen

De drukste plaats op de Vlaamse snelwegen was het stuk van de Antwerpse ring tussen Borgerhout en Antwerpen-Oost in de richting van Nederland, met gemiddeld 140.632 voertuigen per dag. Bruyninckx noemt die plaats “de klassieker der klassiekers”. Ook in de tegenovergestelde rijrichting tussen Borgerhout en Berchem was het bijzonder druk met 137.951 voertuigen, net als op het stuk van de Brusselse binnenring tussen Machelen en Zaventem, met gemiddeld 105.522 voertuigen per dag. 

De drukste tunnel was de Antwerpse Kennedytunnel, goed voor dagelijks 80.000 voertuigen in elke richting. Het gaat om cijfers over het aantal voertuigen op een werkdag buiten de schoolvakanties.

De meest verzadigde punten op de Vlaamse snelwegen waren de zone UZ Jette op de Brusselse ring (16,8 uur per dag verzadigd op zowel de binnen- als buitenring), de Brusselse ring tussen Vilvoorde en Machelen, de Kennedytunnel en de zone tussen Borgerhout en Antwerpen-Oost op de Antwerpse ring. 




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    @Roger Declercq,zeer kortzichtig,men vergeet vooral dat verplaatsingen naar 't werk een privè aangelegenheid is daarvoor heb je een forfait aftrek op je belasting-brief.Zolang overheid loonwagens betaald via aftrek bedrijfsonkosten veranderd er niks en korter bij werk wonen zal zeker niet bevorderd worden.Voor 50 jaar moest je ook op je werk geraken en hoe was je eigen probleem.Maar ik zie er al naar uit in 10 jaar ,wedden dat men zal moeten veranderen ,10000€ zet ik erop. jaar ,

  • Roger Declercq

    Inderdaad Koen, hoe gaan de mensen zich verplaatsen die nu een bedrijfsvoertuig hebben? Juist, ze gaan zelf een auto kopen of de auto die nu in de garage staat gebruiken. Resultaat: geen verandering.

  • Alfons LABIE

    Raar dat E314 niet erbij staat elke dag van Bekkevoort tot E40. Kunnen ze dit ook eens doen voor secundaire wegen zodat we zien dat de Noord-Zuid die al 40jaar beloofd is echt wel noodzakelijk is.

  • Koen Verholen

    Raf Peeters: 7% zijn loonwagens. Loonwagens rijden gemiddeld 6000km meer per jaar dan een privewagen, studie OESO. Als je voldoende grijze cellen hebt, dan weet je dat bij afschaffing ervan gewoon privewagens in de plaats komen. Sommige populisten stellen het aan de bevolking zo voor dat de afschaffing ervan de oplossing voor alles is. Het gaat u meer loon geven, lagere belastingen, het klimaatprobleem oplossen en de files ook nog eens. Prietpraat.

  • Dirk Saenen

    ze zijn het stuk tussen de E34/E17 en de Kennedy tunnel (richting Nederland) vergeten. Dat staat altijd dicht.