Hier blokkeren boze truckers vandaag de wegen

In Wallonië zijn er ook vandaag nog filterblokkades, aldus de wegpolitie. De vrachtwagenchauffeurs protesteren op die manier tegen de invoering van de kilometerheffing. Vooral in de provincie Henegouwen wordt vandaag nog steeds gemanifesteerd door vrachtwagenchauffeurs. Ze willen dat de heffing enkel geldt op snelwegen en niet op gewestwegen en vinden dat de tolheffing "correct en rechtvaardig" moet zijn.

In de provincie Luik is er hinder op de N65 in Villers-le-Bouillet, in beide richtingen. De oprit 6bis is afgesloten voor vrachtwagens. Ook op de N667 in Wandre zijn er blokkades.

In Henegouwen zijn er blokkades op de E429 aan de verkeerswisselaar in Froyennes, in beide richtingen. Het verkeer staat stil vanaf Lamain. Ook op de E42 staan blokkades aan de verkeerswisselaar in Kain, richting Frankrijk. Bestuurders die uit Brussel en Bergen komen, wordt aangeraden om de snelweg te verlaten aan afrit 33 Doornik Expo. Er staan ook vrachtwagens op de verkeerswisselaar in Marquain, op de E19 aan de op- en afrit 26 Dour, op de N53 aan de rotonde in Gozée en in Beaumont, op de N59 aan de rotonde in Lobbes, op de N40 aan de rotonde in Erquelinnes en op de N7 aan de rotonde in Gellingen.

In de provincie Namen is er hinder door filterblokkades in beide richtingen op de N5 in Philippeville en Bruly, op de N97 in Onhaye, op de E411 in Spontin en op de N4 in Ciney.

In Waals-Brabant gaat het ook nog steeds stroef op de R24. De toegang tot het industrieterrein Nijvel-Zuid wordt er geblokkeerd.

In de provincie Luxemburg tot slot zijn er in beide richtingen filterblokkades op de N83 en de N89 in Bouillon, op de E411 en N89 in Recogne, op de E411 in Habay en op de N4 in Marche-en-Famenne. Daarnaast werden blokkades opgeworpen op de N4 in Bastenaken en de N63 in Marche-en-Famenne.

De Waalse minister van Openbare Werken Prévot (cdH) wil niet aan die eis toegeven. Gisterenavond gaf de minister twee redenen waarom hij "categoriek" tegen de eis gekant is. "Enerzijds zou dit een negatieve impact hebben op de financiering van de herstellingswerken aan de autosnelwegen en gewestwegen. Bovendien, en veel belangrijker, zou dit onvermijdelijk de verkeersdrukte op die assen doen toenemen, terwijl die over het algemeen onze gemeenten en dorpen doorkruisen", zegt Prévot.

De gewestwegen "zouden nog meer als transitwegen gebruikt worden om de kilometerheffing te vermijden", met meer vervuiling, meer risico op ongevallen en een snellere slijtage van het wegennet tot gevolg.