Het standpunt. Moet het onderwijs zorgen dat iedereen kan volgen? "De lat lager leggen om iedereen erover te krijgen, is een verkeerde keuze”

In aflevering twee van de online reeks ‘Het Standpunt’ van VTM Nieuws en Het Laatste Nieuws nemen de zeven Vlaamse partijvoorzitters vandaag stelling in over het onderwijs: moeten we er vooral voor zorgen dat iedereen kan volgen, of moeten de sterkste leerlingen kunnen uitblinken?

Verdeeld over zeven lijnen kunnen de voorzitters van de zeven Vlaamse partijen aangeven of ze het met een bepaalde stelling uit De Stem van Vlaanderen helemaal of net helemaal niét eens zijn, of een genuanceerdere positie innemen. Nadat ze hun positie hebben gekozen, gaan ze met elkaar in debat.

Opvallend in het onderwijsdebat: geen enkele van de partijvoorzitters neigt in de richting van ‘iedereen moet kunnen volgen’. Zowat iedereen vindt dat het debat een ‘en-en’-verhaal moet zijn en dat beide moeten kunnen samengaan. “Beide stellingen zijn correct en gaan bovendien met elkaar samen”, vindt Peter Mertens van PVDA bijvoorbeeld.

N-VA-voorzitter Bart De Wever kiest wel resoluut voor de optie dat de sterksten de kans moeten kunnen krijgen uit te blinken. “Het is absoluut ‘en-en’, maar je moet ook zien waar het probleem zit”, zegt hij. “We hadden vroeger 1 op 3 excellente leerlingen, volgens internationaal onderzoek is dat nu nog 1 op 5. (...) De lat lager leggen om iedereen erover te krijgen, dat is een verkeerde keuze.”

“Massale instroom is echte olifant in de kamer”

Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken noemt “de massale instroom en de zogenaamde verrijking van de diversiteit” “de echte olifant in de kamer”. “Leerkrachten zijn vooral bezig in klasjes waar een overgroot deel geen Nederlands spreekt met culturele en taalkundige problemen te overbruggen, en niet met kennisoverdracht.”

Voor Gwendolyn Rutten (Open Vld) moeten leerlingen op school opnieuw echt iets kunnen leren: “Leerkrachten moeten opnieuw kunnen doen waar ze goed in zijn: les geven.” Een standpunt waar Meyrem Almaci (Groen) het mee eens is: “Maar daarvoor hebben we meer handen in de klas nodig. Inzetten op welbevinden doet mensen excelleren”. Met dat laatste is Rutten het dan weer niet eens. “Een school is geen zorgcentrum.”

John Crombez, voorzitter van sp.a, geeft Almaci gelijk dat “welbevinden even belangrijk is als een goed diploma”. Daarvoor “moeten gelijke kansen al zeer jong beginnen”. Crombez lanceert ook de zinsnede dat “de leerkracht weer baas moet kunnen zijn in eigen klas”, wat Tom Van Grieken een perfecte slogan voor zijn partij vindt. En ook Bart De Wever geeft toe dat hij het “verbazend eens” is met Crombez. “Griezelig.”

rv



58 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Maria Scheuts

    Het onderwijs moet leerlingen uitdagen om zichzelf te overtreffen, zo komen ze met een sterk karakter in de samenleving. Nivellering naar omlaag is pervers, zo kweek je een luie profitariaatsmaatschappij.

  • Christine Laevers

    Beroeps moet meer ondersteuning en middelen krijgen. Er is veel te weinig algemeen respect voor die onderwijsrichting. Leerlingen (en sommige ouders) denken dat ze in de 'afvalbak' zijn terechtgekomen. Ik gaf les in alle richtingen. Ik had heel toffe klassen in beroeps. En dan nog voor Frans en geschiedenis! Niet bepaald hun favoriete vakken!

  • Peter Janssen

    "Leerkrachten zijn vooral bezig in klasjes waar een overgroot deel geen Nederlands spreekt met culturele en taalkundige problemen te overbruggen, en niet met kennisoverdracht" Nagel op de kop én de verantwoordelijkheid van OUDERS om te zorgen dat hun kinderen de taal kennen om mee te kunnen.Leerkrachten zijn de dupe.De lat lager leggen helpt niet bij ONWIL en dient enkel voor politici om hielen te likken voor stemmen.

  • Roger Cooks

    Het niveau MOET bewust omlaag gebrcht worden want het zou niet "politiek correct" indien men spijbelende, er zich hun voeten aan vegende nederlandsonkundigen zou buizen...

  • Walter Stassen

    Heel die zorg-onzin moet stoppen. Ik zie leerkrachten die geen tucht , noch capaciteiten hebben als leraar, zorgcoördinator of leerlingbegeleider worden. Slappe vodden die de leerlingen totaal verbrodden. Doe daar nog een "diploma" pedagogie bij en het hek is helemaal van de dam. Die studie is niet master waardig. Ongefundeerde theorietjes en dromerige onzin verkopen is niet academisch. Totaal nutteloze opleiding.