Het ene goede doel is het andere niet: deze vijf tips helpen je kiezen

Belga
De Warmste Week is een geweldig initiatief. Ze zorgt voor een pak geld voor goede doelen, en stimuleert de geefcultuur. Dat is hard nodig, want we scoren niet zo goed op het gebied van liefdadigheid. Zo geven Nederlanders gemiddeld vier keer meer dan Belgen! Maar hoe kies je een goed doel? Onderzoek wijst uit dat 75% van de goede doelen nauwelijks impact hebben. Daarom volgen hier vijf tips om je te helpen nadenken over de beste investering van je gift. Ze komen voort uit een nieuwe manier van denken die Effectief Altruïsme heet.

1. Overweeg iedereen

In principe telt iedereen die kan lijden. We willen dus niet alleen mensen helpen in eigen land, maar ook zij die aan de andere kant van de wereld wonen. Ook toekomstige generaties tellen mee: zij dragen de gevolgen van de keuzes die wij vandaag maken. En tenslotte: het gaat niet alleen over mensen. Ook dieren kunnen lijden - en ze zijn met erg veel.

2. Bekijk vooral de meest prangende problemen

Sommige problemen zijn belangrijker dan andere: het ene goede doel richt zich op extreme armoede in de allerarmste gebieden in de wereld, het andere tracht in België ieder kind de mogelijkheid te geven om muziek te spelen. Ook de omvang van een probleem is belangrijk: hoeveel mensen lijden eronder? Malaria maakt bijvoorbeeld veel meer slachtoffers dan de spierverlammingsziekte ALS. Om maar een cijfer te geven: in 2015 stierven wereldwijd drie miljoen kinderen jonger dan vijf jaar aan zaken die we eenvoudig hadden kunnen voorkomen.

3. Kijk naar wat de anderen al aan het doen zijn

Sommige goede doelen halen sowieso al veel geld op. Sta dus even stil bij wat de toegevoegde waarde is van je donatie. Voor veel natuurrampen wordt bijvoorbeeld vaak meer dan voldoende opgehaald, omdat ze veel in de media komen. 

4. Geef buiten België

In armere landen heeft je geld doorgaans een grotere impact: je kan er meer mee doen omdat de lonen en andere kosten daar lager zijn. Een blindegeleidehond opleiden kost in het Westen zo'n 20.000 euro. Met dat geld kan je in arme landen voorkomen dat honderd kinderen blind worden door trichiasis (een oogaandoening). Tenzij je redenen hebt om te vinden dat één persoon in eigen land, of van dezelfde huidskleur of wat dan ook, belangrijker is dan honderd mensen in een ander land, houdt het steek om meer te doneren buiten België. In elk geval zijn we in een goede positie om daadwerkelijk een verschil te maken: op wereldschaal horen de meeste Belgen qua inkomen bij de top vijf procent.

5. Ga te rade bij experten

Binnen Effectief Altruïsme is er al veel onderzoek gedaan naar welke goede doelen de meeste impact hebben, onder meer op basis van bovenstaande vragen. Je kan kijken naar de aanbevelingen van meta-organisaties zoals givewell.org. Ze zijn een soort Test Aankoop voor goede doelen. Je kan ook op de website van een goed doel zelf kijken of hun interventies wetenschappelijk onderbouwd zijn. In België maakt donorinfo.be de financiële gegevens van organisaties transparant. Die zijn op zich belangrijk, maar toch hopen effectieve altruïsten dat ook andere factoren steeds meer aandacht krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een nieuwe computer: je koopt die van een bedrijf dat in eerste plaats goede computers maakt. Het loon van de directeur, of de administratiekosten, zijn veel minder belangrijk. Niet zo belangrijk als het feit dat je computer goed werkt.

Als we tijdens de Warmste Week - en ook op andere momenten - niet alleen ons hart laten spreken maar ook wat koeler willen nadenken, dan kunnen we nog veel meer goed doen. En dat blijft toch waar het uiteindelijk om gaat.
Meer info: www.eavlaanderen.org. Tobias Leenaert, Kris Martens & Stijn Bruers promoten Effectief Altruïsme in Vlaanderen.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tijl Geens

    veel veel belangrijker: kijk hoe diep het zwart gat is waarin je geld steekt en hoe transparant de organizatie is . of met andere woorden, hoeveel geld er daadwerkelijk terecht komt bij diegene die het nodig hebben en hoeveel geld blijft er ergens onderweg aan iemands vingers hangen. kan de organizatie aantonen of de impact in verhouding staat tot het gigantische bedrag dat ze gekregen hebben? in de meeste gevallen is het antwoord op deze vraag helaas negatief