Het debat: moeten speedpedelecs verboden worden op het fietspad?

Ook jouw mening telt. We bundelen de boeiendste reacties vanavond in een nieuw stuk

Hollandse Hoogte
De speedpedelec duikt alsmaar vaker in het straatbeeld op. Mogen deze snelle elektrische fietsen die vlot 45 kilometer per uur halen het fietspad gebruiken of horen ze thuis op de rijbaan? Wat denk jij? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden.

Wies Callens, Fietsersbond:

De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/uur de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. De wegbeheerder kan via speciale onderborden de plaatselijke situatie echter wijzigen. “Dat maakt het ingewikkeld voor de gebruikers, zeker als ze een lang traject afleggen waar ze door verschillende gemeenten fietsen”, zegt Callens. “Het is daarom belangrijk om een algemene regel op te stellen. Zo zou er bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom beter een algemene snelheidsbeperking van 30 km/uur komen. Dan kunnen de speedpelecs gemakkelijk op straat meefietsen.”

Callens merkt ook op dat speedpedelec-gebruikers de maximumsnelheid van 45 km/uur amper bereiken. “Het is niet omdat ze een hoge snelheid kunnen halen, dat er ook effectief altijd snel mee gereden wordt. Uit onderzoek blijkt dat de gebruikers tussen de 31 à 35 km/uur rijden. Een auto die 220 km/ uur kan rijden mag toch ook in de zone 30?”

In plaats van bepaalde fietsgebruikers van het fietspad te weren, pleit hij voor een betere weginfrastructuur. “Bredere fietspaden zijn nodig om al deze verschillende soorten fietsers, van bakfietsen tot e-steps, ruimte te geven. Nog te vaak moeten zij een smal fietspaadje delen naast een gewestweg.”

Bram Rotthier, lector bij de opleiding Energietechnologie (Hogeschool Odisee) en onderzoeker (KU Leuven) gespecialiseerd in lichte elektrische voertuigen, de speedpedelec in het bijzonder:

Rotthier doet al zes jaar onderzoek naar verschillende nieuwe types lichte elektrische voertuigen zoals speedpedelecs, monowheels, hoverboards en e-steps. Omdat ze niet echt in de klassieke hokjes van de verkeerswetgeving (voetganger/fietser/bromfietser) passen, worstelen wetgevers volgens hem met deze snel evoluerende nieuwe voertuigen. “Omdat ze zo snel veranderen, is het moeilijk om een heldere wegcode op te stellen en de inrichting van de weg en de verkeersborden hieraan aan te passen”, zegt de onderzoeker. Hij vraag zich af of het een oplossing zou zijn om de huidige autologica, waar snelheidsgrenzen gelinkt worden aan het type weg, door te trekken. “Zoals we het evident vinden dat een Porsche met een maximumsnelheid van 320 km/uur in een zone 30 mag rijden, zo kunnen we ook voor deze lichte elektrische voertuigen de maximumsnelheid van het voertuig laten varen als criterium om de plaats op de weg te bepalen.”

Op de vraag of speedpedelecs op het fietspad verboden moeten worden, antwoordt hij nee. “In Nederland is dit het geval binnen de bebouwde kom en daar zie je al dat de regel tot frustratie leidt”, zegt hij. “Ook de tragere speedpedelecs worden gedwongen om tussen snel rijdende wagens te fietsen. Wat tot zeer gevaarlijke situaties leidt.”

En nu is het aan jou. Wat is jouw mening? Moeten speedpedelecs verboden worden op het fietspad? Laat het weten in de comments onder dit artikel. We bundelen de boeiendste reacties vanavond in een nieuw stuk.




368 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Patrick Beelen

    Ten eerste voetgangers hebben niks verloren op een fietspad tenzij een gedeelde.Ten tweede auto's hebben ook niks verloren op een fietspad,zeker geen parkeer plaats.Ten derde trage fietsers die niks horen ook al belt je hebben meestal een hoofdtelefoon op of oortjes in.Ten vierde waarom moeten auto's altijd op een fietspad stoppen bij een kruispunt enz... dingen die ik altijd tegenkomt als ik met mijn speedpedelec naar mijn werk ga.Respect moet van beide kanten komen .

  • Rik Wauters

    Alle alternatieven voor de auto zouden moeten worden verwelkomd met open armen. Voertuigen zijn nooit gevaarlijk, wel eventueel diegenen die ermee rijden. Er is veel meer kritiek op speedbikes dan op andere tweewielers zoals racefietsen, gewone elektrische fietsen, scooters, motoren etc. die ook gevaarlijk zijn met een roekeloze bestuurder?? Tja..

  • Luc Beeten

    Als de regering wil dat er een kentekenplaat op moet zoals bij een motor,moeten ze ook op de baan rijden,is met brommers ook zo, gele plaat,op het fietspad, kentekenplaat,op de weg.

  • leopold timmermans

    Nr bord verplichten zodat ze kunnen geflitst worden evengoed als autos of moto ,de opgelegde snelheid telt ook voor hen !!!

  • dany coomans

    het is met die "verschillende soorten" fietsen niet anders dan met de verschillende soorten" auto's. Niet de fiets is gevaarlijk, wel het gebruik ervan, een gek in een auto is net zo gevaarlijk als een gek op een snelle fiets. Daarom, controle, ook op de fietspaden, en eventueel in de bebouwde kom die snelle fietsen op de weg ipv op het fietspad (als dat er al is !!! )