Het debat: moeten speedpedelecs verboden worden op het fietspad? Dit is jullie mening

Hollandse Hoogte
De speedpedelec duikt steeds vaker op in het straatbeeld. Moeten deze elektrische fietsen, die vlot 45 kilometer per uur halen, van het fietspad geweerd worden? Eerst lieten we onze experts aan het woord. Nu is het aan jullie: dit zijn de boeiendste reacties.

Karel Van Biezen: “Een gewone fietser rijdt zo’n 15 km/u. Speedpedelecs hoor je niet afkomen. Ze beschikken over een ongezien optrekvermogen en halen snelheden van 45 km/u. Dat is 3 keer sneller dan de recreatieve fietser. Stel dat je op de autostrade aan 100 km/u rijdt en er komen elektrische wagens aan 300 km/u voorbij gevlogen. Onverantwoord uiteraard en hier komen ongevallen van. Ten slotte rijden er ook kinderen en oudere mensen op de fietspaden. Het begrenzen van speedpedelecs tot max 35 km/u zou welkom zijn.”

Stijn Van Deynse: “Ik zie het probleem niet. Houd je gewoon aan de maximumsnelheid. Wat hier nodig is, zijn borden met snelheidsbeperkingen voor op het fietspad. Waar nodig, moeten de snelle fietsers vertragen en waar nodig moet je ze dat dus met een verkeersbord vertellen.”

Ze zouden een korte opleiding moeten verplichten voor bestuurders van speedpedelecs

Jef Heffens

Lies Defreyne: “Een algemeen verbod om op het fietspad te rijden vind ik te ver gaan. Namelijk niet iedereen die een speedpedelec heeft wil hier 45 mee rijden. Mij lijkt het beter om inderdaad snelheidslimieten op te leggen, wil je in de bebouwde kom 45 rijden, dan ga je op de baan. Wil je toch op het fietspad rijden, dan moet je trager dan 30 rijden. Ik heb ondertussen zelf een maand een speedpedelec en hoop dat er snel duidelijkheid komt. Nu word je zowel op de baan als op het fietspad nagewezen dat je er niet hoort.”

Guy Meulebrouck: “De wetgeving bestaat reeds (bromfiets klasse B) en moet alleen aangepast worden, zodat de speedpedelecs dezelfde rechten en plichten krijgen. Hoffelijkheid is de beste oplossing maar dit is blijkbaar moeilijk voor sommige bestuurders. Het grootste probleem zit hem in de infrastructuur voor de fietsers. Deze is veel te vaak ondermaats langs grote wegen en binnen de bebouwde kom is het helemaal huilen met de pet op. Als er dan wel een afgescheiden fietspad is, wordt dit veel te vaak slecht onderhouden.”

Pierre Vanden Meersschaut: “Het grootste gevaar die snelle elektrische fietsen voor andere fietsers en voetgangers veroorzaken, is dat ze onhoorbaar voorbij snellen. Dit in tegenstelling tot een bromfiets die je van ver hoort aankomen. De gemiddelde snelheid van e-bikes zou iets boven de 30 km/u liggen, wat voor een fiets een vrij hoge snelheid is. Zo’n snelheid kan bij botsingen, zeker indien frontaal, fataal aflopen. Een rijbewijs voor de snelle speedpedelecs zou een goede maatregel zijn.”

Jef Heffens: “Ze zouden een korte opleiding moeten verplichten voor de pedelecbestuurders. Dat kan bijvoorbeeld een opleiding zijn van een tweetal uurtjes die je via het internet gratis kan volgen en daarna van de overheid een automatische print-out krijgt die bewijst dat je op de hoogte bent. Als de politie je tegenhoudt voor een overtreding dan kan je niet zeggen dat je het niet wist.”

Bart Balemans: “Stel ze gelijk met brommers. Max 25 km/u is hetzelfde als brommer klasse A, sneller is brommer klasse B. Simpel en duidelijk. Een brommer klasse B kan ook trager dan 25 km/u rijden, maar moet op bepaalde plaatsen toch van het fietspad af.”




70 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • patrick de schuyteneer

    Deze fietsers horen op de openbare weg en niet op een fietspad

  • mike vanginderen

    Ik rijd al 5 jaar met een speedelec. En ik ben 55 jaar.Je past je aan aan de omstandigheden. Met je auto rij je ook niet 120 km per uur op de autostrade met mist.

  • mike vanginderen

    Guy meulebrouck, een speed pedelec is klasse a

  • raf peeters

    Hm ,telt snelheid voorschriften niet voor deze categorie?.Je hebt met zo'n ding net zo 30 te rijden in een 30 zone als een wagen,ook een kind aanrijden met pedelecs is net zo gevaarlijk.

  • HUGO VERLOT

    Meeste van die mensen kunnen niet met de fiets rijden. Hebben geen ervaring om alles tegen 40km/u in te schatten.