HET DEBAT. Moeten pick-uptrucks verboden worden op onze wegen? Dit is jullie mening

Photo News
Na het dodelijke ongeval met een Dodge Ram op de E40 laait de discussie over pick-uptrucks weer op. In ons land is haast 40 procent van de auto’s een SUV of terreinwagen. Maar wie begaan is met verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en klimaat moet zijn pijlen ook op de pick-uptruck richten. Moeten deze mastodonten verboden worden op onze wegen? Eerst lieten we onze experts aan het woord. Nu is het aan jullie: dit zijn de boeiendste reacties.

Jose Ceraia: “Een pickup zou alleen mogen verkocht worden aan mensen die deze beroepsmatig nodig heeft. Particulieren zouden geen bedrijfsvoertuigen mogen kopen. SUV’s helemaal afschaffen, verbruikt meer dan een limousine en dus slechter voor het milieu.”

Gino Denil: “Doe het zoals in Nederland. Laat de verkeersbelasting ook afhangen van het gewicht van de wagen. Een zwaardere heeft meer impact bij een botsing, maar veroorzaakt ook meer slijtage aan de wegen en neemt doorgaans meer plaats in. Samen met de toegenomen CO²-uitstoot.”

Verbied dan direct ook maar alle vrachtwagens: hun dodend vermogen is tientallen keer groter dan dit van een SUV of pick-up

Patrik De Weirdt

Paul Vanmaldeghem: “Elk voertuig is een potentieel moordwapen in handen van een incompetente bestuurder. Ladderzat, gespoten, gesnoven en dan de baan op, daar ligt de oorzaak. Zelfde tolerantie als vrachtwagenchauffeurs hanteren voor dergelijke zware pickups.”

Patrik De Weirdt: “Verbied dan direct ook maar alle vrachtwagens: hun dodend vermogen is tientallen keer groter dan dit van een SUV of pick-up. Of wat te zeggen van de ware sportwagens die bij een impact de kinetische energie hebben van een geweerkogel? Het is niet omdat één cowboy een dodelijk ongeval veroorzaakt dat men direct alle pick-ups moet verbieden. Gaat men deze discussie ook voeren als er een dodelijk ongeval plaatsvindt met een elektrische fiets? Of met een tram of bus?”

Ze zijn niet aangepast om op onze wegen te rijden. Ze zijn te log, te breed en te hoog

Thiery Vansweevelt

Conny Van den Bosch: “Zullen we dan ook maar dadelijk alle lijnbussen, autocars, vrachtwagens, bestelwagens, en zelfs trams en treinen verbieden. Elk van dit soort voertuigen afzonderlijk heeft meer dodelijke slachtoffers veroorzaakt dan de pickups. Ik heb mijn 4x4 voertuig nodig voor het vervoeren van zware lasten op moeilijk terrein.”

Thiery Vansweevelt: “Wat mij betreft zijn ze niet aangepast om op onze wegen te rijden. Ze zijn te log, te breed en te hoog. Ze kunnen in bijna geen enkele normale parkeerplaats. Je ziet ze vaak twee plekken innemen op straat of in een parkeergarage. Bestuurders van deze wagens profiteren ook van allerlei fiscale voordelen als ze hun tank inschrijven als ‘lichte vracht’. Schaf dat meteen af!”




49 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gino Denil

    Bussen en trams worden niet gebruikt voor de mobiliteit van één asociale burger, Paul Buckens. Maar juist om mobiliteit economisch en milieuvriendelijk te maken. Wie die echt nodig heeft voor beroepsdoeleinden moet men niet met de vinger wijzen. Voor wie het enkel een statussymbool is mag het vanuit die egoïstische instelling zwaarder belast worden. Wie zich meer wil toe eigenen - ruimte, parkeerplaats, wegslijtage... - moet er maar voor betalen als compensatie.

  • Paul Buckens

    Al de argumenten tegen de SUV en de Pick-up gelden evengoed voor bussen en trams :te breed, te zwaar grote remafstand. Gaan we die ook verbieden in de stad. De bestuurders die de ongevallen op de SNELWEG veroorzaakte was wel dronken en anderen reden te snel. De elektrische wagens zijn te zwaar en hebben meer problemen door branden en in de stad zijn ze quasi geruisloos.

  • Wilfried Vanden Berg

    Goed idee . Een grote bek opzetten om met een grote wagen te willen rijden, maar dan gaan schuilen achter de wet van de lichtvracht . Grote mond maar geen centen voor de taks. Zielig.

  • Stephan Chef

    Ongelofelijk dat mensen een probleem hebben met een randfenomeen, op 3 miljoen ingeschreven voertuigen in België vertegenwoordigen de Pick-ups amper 0,2%. Er gebeuren meer ongevallen met de witte formule-1 bestelwagens, gaan we die dan ook weren?

  • raf leyssen

    Doe eerst maar eens een studie over de werkelijke uitstoot van een Dodge ram op lpg en euro6, en aan die gene die denken dat het een wagen als een traktor is, is volledig fout, ik nodig hun uit voor eens mee te rijden, reactie die altijd komt is wauw dat mooi van binnen en op het vertrekken schijten ze bijna letterlijk in hun broek. Het is omdat 1 persoon zich niet aan de regels kan houden dat alle pick-up’s weg zouden moeten, dan schaf vw ook af met hun schoemel software en al de gene die race