HET DEBAT: moet de volgende regering werk maken van een slimme kilometerheffing? Dit is jullie mening

Photo News
CD&V heeft in de gesprekken voor de opmaak van een Vlaams regeerakkoord de slimme kilometerheffing weer op tafel gelegd. De heffing moet volgens de partij op zijn minst worden ingevoerd voor lichte vrachtwagens. Daarnaast moet de voorbereiding starten om ze ook voor personenwagens van de grond te krijgen. Is dit een goed idee? Eerst lieten we onze experts aan het woord. Nu is het aan jullie: dit zijn de boeiendste reacties.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Stephanie De Cock: “Dat is heel leuk voor wie de keuze heeft om buiten de spitsuren te rijden. Op dit moment zijn heel veel bedrijven nog niet klaar voor zaken als glijdende werkuren en thuiswerken. Daarenboven hebben mensen met kinderen vaak de keuze niet om hun dag te verschuiven omwille van opvang en school. Om nog niet te spreken van de woon-werk locaties die niet altijd alternatieven voor de wagen toelaten. Het gaat volgens mij uitdraaien op - nog maar eens - een extra kost voor de modale burger.”

Filip Van Bouwel: “Ik ben niet tegen een slimme kilometerheffing, op voorwaarde dat buitenlanders mee betalen. Wij moeten ook Péage betalen in Frankrijk, Spanje en Portugal en wegenvignetten in Zwitserland, Oostenrijk en Italië, dus niet meer dan eerlijk dat buitenlands verkeer dan ook hun steentje hier moet bijdragen. Ons land ligt zeer centraal in West-Europa waardoor heel veel buitenlands verkeer door ons land moet. Als men dat slim aanpakt, kan dit resulteren in een belastingsverlaging voor onze mensen.”

Lijkt me niet meer dan een logische stap. Hij die veel kilometers rijdt, vervuilt dus betaalt meer dan hij die bijna niet rijdt.

Pierre De Smet

Pierre De Smet: “Laat het doorgaand vrachtverkeer niet meer rijden tussen 7 uur en 10 uur en tussen 17 en 20 uur . verlaag de snelheid op onze autowegen tot 90 km/u, zoals bij een smogalarm ( minder file en vlotter verkeer). Verder als er dan toch een taks moet komen,ook op wagens van politici en ook die leasewagens .

Tom Lambrechts: “Lijkt me niet meer dan een logische stap. Hij die veel kilometers rijdt, vervuilt dus betaalt meer dan hij die bijna niet rijdt. Begrijpelijk dat zij die meer zouden moeten betalen nu steigeren. Waarom bijvoorbeeld niet de fietsvergoeding opwaarderen voor woon-werkverkeer en het gekke principe afschaffen om woon-werkverkeer met de wagen te subsidiëren?”

Marc Rooms: “Absoluut niet we betalen ons nu al blauw aan de auto. Denkt u nu dat ik echt voor mijn plezier al 30 jaar naar Antwerpen pendel ? heus niet hoor, maar om mijn inkomstenbelasing, kadastraal inkomen, mutualiteit, onroerende en roerende voorheffing, btw, staat- provincie-gemeente-crisis en polder taks, accijzen en verkeersboetes te betalen. En als er dan nog iets over is, om mijn gezin te onderhouden.

De slimme kilometerheffing? Overbodig! Enkel een verdoken belasting op de werkende mens die geen ander alternatief heeft om op zijn werk te raken

Christiaan Bruynseels

Christiaan Bruynseels: “Hou gedurende de spitsuren de grote vrachtwagens + 3,5 ton uit het verkeer, of belast deze zeer zwaar tijdens spitsuren. De slimme kilometerheffing? Overbodig! Enkel een verdoken belasting op de werkende mens die geen ander alternatief heeft om op zijn werk te raken. Verplicht (grote) bedrijven om georganiseerd vervoer in te leggen, stap af van het spitsuren systeem door flexibiliteit waar het kan, verbeter het openbaar vervoer en maak het goedkoper voor pendelaars. Zoveel oplossingen!”

Francinne Declerque: “Voor lichte vracht sowieso, die betalen al te weinig jaarlijkse tax, dat zou enkel een correctie zijn. En voor de particulier met zijn wagen ? Ook akkoord, op voorwaarde dat de BIV verdwijnt, de jaarlijkse rijtax, de btw, accijns en belastingen op benzine en diesel verdwijnen. En een tweede voorwaarde, dat iedere cent aan inkomsten bewijsbaar gespendeerd wordt aan het verruimen en uitbouwen van het wegennetwerk. De derde voorwaarde, een realistisch bedrag per km, niet boven de 3 euro...”

Liliane Kevelaerts: “Slimme kilometerheffing, laat me niet lachen, een extra belasting ja. Denken ze nu echt dat er dan minder files gaan zijn ? Diegenen die er nu in staan, kunnen niet anders omdat er geen goed alternatief is of denken jullie dat zij voor hun plezier daar in staan. Als zij op een ander tijdstip konden vertrekken, zouden zij dit nu al doen. Het zullen extra inkomsten voor de staat zijn om ergens anders wat gaten te dichten. Niet meer, niet minder.”

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.



85 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Tom Frans

    Cd&v was niet voor niets weg gestemd geen verdere uitleg

  • Tony Raman

    Ik denk dat iedereen die gaat gaan tanken al meer dan teveel betalen... wie veel rijdt tankt en betaald dus sowieso meer.

  • Roeland De Windt

    Moet belastingsverschuiving worden. Schaf dus belasting op het bezit van een wagen af (biv), en verhoog belasting op brandstof (vervuiler betaalt), gecombineerd met superslimme kilometerheffing (afhankelijk van moment dat bandbreedte schaars wordt). Op het eind van de rit moet dit budgetneutraal blijven, of elke meerinkomst moet gespendeerd worden aan de bestrijding van negatieve gevolgem van het verkeer (vb CO2-bomen planten). Dan kan iedereen zonder schuldgevoel zoveel de baan op als hij wil.

  • Erwin Van Roy

    De jaarlijkse verkeerstaksen zouden sowieso afgeschaft worden alleen de inschrijvingstaks zou blijven. Voor mij zou een slimme km veel voordeliger zijn.

  • raf janssens

    Als ik het resultaat van de poll bekijk zijn de voorstanders enkel de 10% groen stemmers en een paar procent van de Vlamingen die wonen en (hopelijk) werken in dezelfde stad of dorp. Al wie geen alternatieven heeft (en de fiets of het openbaar vervoer zijn dit in vele gevallen niet) is radicaal tegen. De politieker die dit in Vlaanderen goedkeurt is politiek dood - cfr. de Turteltaks en de Freya VDB zonnepanelensubsidies.