Het blijft klachten regenen over “wansmakelijke” reclame Bicky Burger: bedrijf biedt excuses aan

Al 300 klachten binnengekomen bij reclamewaakhond JEP: "Enorm veel”

Facebook
Goodlife Foods, het Nederlandse bedrijf achter Bicky Burger, heeft uiteindelijk zijn verontschuldigingen aangeboden voor de ophefmakende advertentie die op Facebook de ronde deed. Eerder op de dag werd al bekend dat het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) nagaat of de reclame onder de toepassing van de Genderwet valt, die het aanzetten van geweld tegen vrouwen strafbaar stelt. Dat zei kersvers federaal minister van Gelijke Kansen Nathalie Muylle (CD&V). Zij vindt de campagne “schandalig en onverantwoord”. De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) heeft in totaal al zo’n 300 klachten ontvangen over de advertentie. “In verhouding tot andere campagnes zijn dat er enorm veel”, zegt voorzitter Piet Moens. 

Een man verkoopt zijn vrouw een stevige mep omdat zijn hamburger in het verkeerde doosje zit. "Fake Bicky, fwa?” (“Valse Bicky, of wat?”), zegt de tekstballon bij de prent van kunstenaar Roy Lichtenstein. De reclame die Goodlife Foods - het Nederlandse bedrijf achter de hamburger - op sociale media plaatste, wekt nogal wat verontwaardigde reacties los. Ook in politieke kringen.

"Ik heb beslist klacht in te dienen bij de JEP", zegt de Brusselse staatssecretaris voor Gelijke Kansen Nawal Ben Hamou (PS). "Het merk zet duidelijk aan tot verwerpelijk gedrag dat de fysieke integriteit van vrouwen in gevaar brengt.” 

Nawal Ben Hamou.
Photo News Nawal Ben Hamou.

"Bicky Burger neemt de vrijheid een misselijkmakende en totaal onverantwoorde campagne te lanceren. Het toont aan dat we de strijd tegen geweld op vrouwen en tegen cyberseksisme moeten opvoeren.” Waals minister Moreale broedt eveneens op een klacht bij de JEP en bij het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IVGM).

Ook het IGVM kreeg al verschillende meldingen van burgers binnen, weet minister van Gelijke Kansen Muylle. Samen met de JEP zal het IVGM het concrete dossier opvolgen. Concreet bekijkt de instelling of de campagne onder de Genderwet valt.

Gebanaliseerd

De minister zelf is alvast ook niet te spreken over de reclame. “Het leed van mensen wordt misbruikt voor commerciële doelen. Partnergeweld wordt hierdoor volledig gebanaliseerd, terwijl het nog steeds een zeer aanwezige problematiek is in België”, vindt Muylle. Rond de 120 Belgen per dag doen aangifte van partnergeweld - zowel fysiek als psychisch geweld. In de meeste gevallen zijn de daders mannen en de slachtoffers vrouwen. In 2016 registreerde de politie 26.643 aangiftes voor intrafamiliaal geweld.

Muylle belooft het thema partnergeweld hoog op de agenda te houden. Tijdens de voorbije legislatuur was het een prioriteit binnen het Nationaal Actieplan Gendergerelateerd Geweld. “Mijn diensten werken vandaag aan de voorbereidingen voor een nieuw actieplan, waarmee de volgende regering hopelijk snel aan de slag kan”, aldus de CD&V-politica. 

“Bewust kwetsende boodschap”

Ook Vlaams viceminister-president en minister van Gelijke Kansen Bart Somers (Open Vld) zegt op zijn beurt een klacht in te dienen bij JEP.  “Ze drijven de spot met het maatschappelijk probleem van partnergeweld. In plaats van dit te bestrijden lijkt Bicky Burger intrafamiliaal geweld met deze campagne te bagatelliseren”, laakt Somers.

Somers wijst erop dat de nieuwe Vlaamse regering aandacht besteedt aan de bestrijding van gendergerelateerd geweld. “De reclamesector draagt een belangrijke verantwoordelijkheid, zeker in het bestrijden van deze verwerpelijke stereotypen”, stelt de minister.

Somers merkt ook op dat het niet de eerste keer is dat Bicky Burger “bewust met kwetsende boodschappen werkt”. Het bedrijf “doet dit ongetwijfeld vanuit de perverse redenering dat negatieve aandacht ook een vorm van reclame is”. 

Excuses

Het duurde lang voor Bicky Burger zelf reageerde op de hetze. Gisteren, uren nadat de post werd verguisd op sociale media, probeerde het merk de schade nog te beperken met een korte boodschap op Facebook. “Wij willen absoluut vrouwengeweld niet promoten en wij keuren dit ten strengste af. Dit is echt not done! Dit was ook niet de insteek van de post. Echter is de insteek van de post dat Fake Bicky’s verkopen ook not done is.”

Vandaag klinkt het anders. Moederbedrijf Goodlife Foods bood deze namiddag uiteindelijk haar verontschuldigingen aan tegenover alle mensen die de reclameboodschap aanstootgevend vonden. “Wij betreuren het ten zeerste dat deze post de indruk geeft dergelijke denkwijzen te promoten. Hoewel het aansporen van geweld niet onze bedoeling was, zien we wel dat het onderwerp nu een debat opent in de media”, klinkt het.

De Facebookpost kaderde volgens het bedrijf binnen de bredere campagne “Gedaan met fake Bicky Burgers” op sociale media, die wel wordt verdergezet. Goodlife Foods had intussen contact met Hulplijn 1712, Het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen en de organisatie tegen Geweld, Misbruik en Kindermishandeling. Met hen wil het bedrijf bekijken hoe het hun werking in de toekomst eventueel kan ondersteunen.

“Geweld in reclame uit den boze”

Bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) zijn al een 300-tal klachten binnengelopen over de advertentie. “In verhouding tot andere campagnes zijn dat er enorm veel”, zegt JEP-voorzitter Piet Moens. Voor de reclamecampagne voor de website RichMeetBeautiful.be van september 2017, die ook niet in goede aarde viel bij de publieke opinie, liepen bijvoorbeeld zo’n 200 klachten binnen.

Moens begrijpt de verontwaardiging over de Bicky-reclame, en verwacht dat nog meer klachten zullen binnenkomen. “Geweld in reclame is uit den boze. Dat staat in de code van de internationale kamer van koophandel.”

Momenteel zoekt de JEP uit wie de afzender is van de campagne. Als die in het buitenland ontwikkeld werd, moet de reclamewaakhond van het betrokken land de klachten behandelen. Blijkt het om een Belgische adverteerder te gaan, zal de JEP zich erover buigen.

Inmiddels is de veelbesproken campagne niet meer te zien op de sociale kanalen van Bicky Burger. 

Toekomstig PS-voorzitter Paul Magnette verklaarde op Twitter dat hij nooit nog een Bicky Burger zal eten. “En ik zal het niet missen".




81 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bea Touzin

    Belachelijk gedoe t gaat hier om een burger e

  • Lennert Van Betten

    Moest het omgekeerd zijn, zoals al vaak het geval is, er zou geen haan om kraaien.

  • Sonny Breugelmans

    Ze willen gelijkheid, maar ze maken er enkel een probleem van als een vrouw het slachtoffer is van iets. Ik hoor ze niet klagen over de mannen die geslagen, gemarteld, verkracht of vermoord worden in films en reclames. Iets wat dagelijkse kost is en niemand maakt zich er druk over. De media moet stoppen deze feminazis altijd de luidste stem te geven, een kleine minderheid redeneerd zo, dit is de meerderheid nonsens opdringen

  • Vera Bres

    Als je zo een ,we zullen het maar noemen " reclame " maakt , dan snap je er zelf helemaal niets van , enfin onbegrijpelijk is dit ...wie dit bedacht en gedaan heeft , zet die maar op straat .

  • Erik Moens

    Zo smaakvol als hun overheerlijke burgers!