Hernationalisatie van Brussels Airlines wordt bestudeerd

Beeld ter illustratie, Brussels Airlines
Photo News Beeld ter illustratie, Brussels Airlines
De expertengroep die belast is met het redden van de grote Belgische bedrijven als gevolg van de coronacrisis buigt zich met spoed over Brussels Airlines. Volgens de Franstalige info-zender LN24 ligt daarbij ook een hernationalisatie van de luchtvaartmaatschappij op tafel. Brussels Airlines ontkent noch bevestigt, maar benadrukt in een reactie dat de luchtvaartmaatschappij alvast niet “virtueel failliet” is, zoals LN24 beweerde op basis van een expert.

De luchtvaartsector, met voorop Brussels Airlines, zou een van de eerste dossiers zijn waarover de expertengroep zich zou buigen die belast is met het redden van de grote Belgische bedrijven als gevolg van de COVID-19-crisis. De groep bestaat onder anderen uit Pierre Wunsch (Nationale Bank), Koen Van Loo (FPIM) en Olivier Vanderijst (SRIW), aldus LN24. Ook L’Echo schreef eerder al over de hoogdringendheid van steun aan de sector. 

Brussels Airlines heeft dringend nood aan 200 miljoen euro liquiditeiten, afgezien van een noodzakelijke herkapitalisering die de som voor het overleven kan aandikken tot 290 miljoen euro, aldus de tv-zender. "Terwijl het Duitse moederhuis Lufthansa zelf geconfronteerd wordt met enorme moeilijkheden, is het hoogst onwaarschijnlijk dat het zijn Belgische filiaal te hulp schiet", aldus LN24. 

Brussels Airlines is nochtans essentieel voor de Belgische economie. Naast 3.500 directe banen zijn tal van andere bedrijven en sectoren direct afhankelijk van haar: om te beginnen Brussels Airport en de toeristische sector.

Volgens LN24 worden meerdere financiële mechanismen onderzocht, onder meer in kapitaal converteerbare leningen of kredietlijnen onder voorwaarden. "In dit stadium verwacht België dat de Duitsers hun kaarten op tafel leggen en precieze vragen formuleren inzake liquiditeiten en/of kapitaal. Meerdere bronnen preciseren dat overheidsbank Belfius een rol kan spelen om kapitalen te mobiliseren.”

“Niet virtueel failliet”

In een reactie herbevestigt Brussels Airlines dat er gesprekken lopen met de overheid over steun omdat ze net als vele andere luchtvaartmaatschappijen zwaar getroffen is door de coronacrisis. Of een nationalisering van de maatschappij op tafel ligt, zoals LN24 stelde, laat ze in het midden.

De luchtvaartmaatschappij benadrukt nog dat ze sinds het begin van de coronacrisis al drastische maatregelen heeft genomen. Zo zijn de lijnvluchten zeker tot en met 19 april opgeschort en werd tijdelijke technische werkloosheid ingevoerd voor nagenoeg al het personeel.

Brussels Airlines is niet failliet. We weerleggen elk gerucht dat anders beweert

“Brussels Airlines is niet failliet. We weerleggen elk gerucht dat anders beweert”, reageert Brussels Airlines verder op de berichtgeving van LN24, die op basis van een expert zei dat de maatschappij “virtueel failliet” is. CEO Dieter Vranckx zei enkele weken geleden al dat hij “zeker is dat we boven water gaan blijven”, ondanks een impact van “tientallen miljoenen euro’s” op de inkomsten door de coronacrisis.

De maatschappij zou bij de overheid hebben aangeklopt voor minstens 200 miljoen euro steun. Ook andere luchtvaartspelers, zoals TUI Belgium, Air Belgium, Sabena Aerospace, Aviapartner en Swissport, zouden vragende partij zijn voor overheidssteun.




24 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Patrick Minsart

    De bodemloze put van Sabena is bijna terug!

  • Therese Van Moere

    Maar dan geen enkel buitenlands bedrijf dat ieder zijn plan dan trekt

  • Therese Van Moere

    Dan geen enkel bedrijf steun geven

  • Francis Nagels

    Dit moet men zeker niet doen! In normale tijden boeken ze al verliezen,belgie en luchtvaart vergeet het,is in het verleden al bewezen.Belgie is te klein om een luchtvaart maatschappij te hebben.Bodemloze put,stop er mee nu het nog kan.

  • joannes Roderigas

    maar het is geen belgisch bedrijf meer, de duitsers zijn baas en willen enkel belgisch geld voor de redding. het zal gebeuren net zoals bij de verkoop van fortis.