Helft van fietspaden haalt nog altijd normen niet

Geert De Rycke
De helft van alle fietspaden haalt nog altijd niet de normen die de overheid zichzelf oplegt. Bovendien woedt op Vlaamse fietspaden een strijd om ruimte. Meer dan één op de tien werknemers fietst naar het werk, een verdubbeling in vijf jaar tijd. Op veel plaatsen kreunt de infrastructuur onder die trend. Dat toont ook het nieuwste Fietspadenrapport van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), schrijft De Standaard.

In 2017, toen de laatste tellingen plaatsvonden, voldeed 56 procent van alle fietspaden langs Vlaamse gewestwegen niet aan de voorwaarden die de overheid zichzelf heeft opgelegd. Die gaan onder meer over de breedte van de fietspaden en over de afstand tot de rijweg. 

Vier op de tien fietspaden scoren 'slecht' tot 'zeer slecht'. De voorbije acht jaar kwam er ­telkens gemiddeld één procentpunt extra 'conform' fietspad bij. En dat terwijl de normen eigenlijk al door de snelle groei van het fietsverkeer achterhaald zijn en AWV aan een ­update werkt. 

De verklaring voor de tergend ­trage vorderingen is niet ver te ­zoeken. Al enkele jaren op rij neemt het aantal kilometer nieuw aangelegd fietspad af: van 333 kilometer in 2011 tot 108 kilometer vorig jaar. De scheefgroei tussen meer budget en minder nieuw of vernieuwd fietspad heeft te maken met een shift in het beleid - er ging meer geld naar dure missing links, zoals fietstunnels of bruggen - maar ook met lang aanslepende onteigeningsprocedures. Die procedures wegen in het bijzonder zwaar op de wegwerking van de smalste fietspaden - onder mobiliteitsambtenaren ook weleens 'moordstrookjes' genoemd.




37 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • maria janssens

    Op en afritten van fietspaden zijn dikwijls te hoog.asfalt fietspaden zijn confortabel tot dat de nutsvoorzieningen aan de huizen open breken en met bulten terug reparen . Vrachtwagens nemen pauze op fietspaden ,blokkeren de fietsers en rijden alles met diepe putten . Boomseteenweg Aartselaar en richting Boom is daar een mooi voorbeeld van . Hier moet men nog veel leren ( Nederland )

  • maurice snelders

    Geen enkele reactie uit de politieke wereld. Ze zijn anders zo snel om hun fouten weg te praten. Lydia Peeters kruipt heel ver weg de laatste dagen geloof ik.

  • Marc Stalmans

    Waarom zijn er zovele niveaus? Gemeentewegen, provinciale wegen, federale wegen die soms in elkaar lopen. Probleem niet nieuw als je 7000 km per jaar op de fiets zit. Vaak kunnen de fietspaden met eenvoudige werken gerepareerd worden zonder te diep in de buidel te moeten tasten. Neen grote projecten levert misschien meer op. Creativiteit is een deugd...

  • Philip Kurstjens

    Lokale politici moeten misschien eens lokaal rondrijden met de fiets. Eens zien hoe snel ze dan de nodige aanpassingen zullen laten uitvoeren...

  • Olivier van Remoortel

    Fons meelberghs, hoezo fietsers dragen niets bij? Hoe meer fietsers, hoe minder autos, hoe minder files waar jij moet in gaan staan