Helft dodelijke slachtoffers treinramp Halle geïdentificeerd

UNKNOWN
Het treinverkeer in België verloopt, op enkele kleine acties na, normaal. Gisteren waren er nog ernstige problemen als gevolg van spontane acties bij treinbestuurders en -begeleiders naar aanleiding van de treinramp in Buizingen. Negen van de achttien dodelijke slachtoffers zijn ondertussen officieel geïdentificeerd.

Op de lijn Bergen-Brussel wordt een "langzaamaanactie" gehouden. Infrabel meldt dat de treinen er slechts 60 km/uur rijden. In 's-Gravenbrakel hebben zich dan weer 7 treinbestuurders ziek gemeld waardoor er vertragingen zijn op de lijn 's-Gravenbrakel-Brussel. Door een probleem ter hoogte van Genval, zijn er op de spoorverbinding tussen Brussel en Ottignies vertragingen van 10 tot 15 minuten.

Bovenleidingen
Op de plaats van de treinramp in Buizingen, nabij Halle, wordt er vandaag nog niet gestart met het takelen van de beschadigde wagons. Voordat er begonnen kan worden met de bergingswerken, moeten de bovenleidingen nog verplaatst worden, zo luidt het bij infrastructuurbeheerder Infrabel. "Die werken zouden ongeveer 16 uur duren", aldus woordvoerder Bram De Saedeleer.

26 februari
Volgens de huidige planning kan morgenochtend om 9 uur dan gestart worden met het wegtakelen van de beschadigde wagons. Op 26 februari zouden die werken afgerond moeten zijn. Daarna kunnen de volledige herstellingswerken aan de infrastructuur beginnen. Op 1 maart zouden de lijn 96N, die instaat voor het internationale spoorverkeer, en de lijn 94 Brussel-Doornik opnieuw in dienst treden. Drie dagen later, op 4 maart, volgt naar verluidt de lijn 96 Brussel-Bergen. Afgelopen nacht zijn al de niet-beschadigde rijtuigen getakeld.
 
Negentiende dode?
Er wordt steeds meer rekening mee gehouden dat er nog een 19de dodelijk slachtoffer is. "Er zijn 19 families die melden dat één van hen niet is thuisgekomen en die vermoeden dat hij of zij op één van de betrokken treinen zat", zegt Jos Colpin, woordvoerder van het Brusselse parket. Het lichaam van die persoon zou dan onder de wrakstukken liggen die nog op de plaats van de ramp staan. Mede daarom is het DVI-team (slachtofferidentificatieteam) van de federale politie ook aanwezig. De bestuurder van één van de treinen die het ongeval overleefde, kon nog niet ondervraagd worden.

Treinverkeer in Halle
Spoorwegnetbeheerder Infrabel meldt dat er sinds vanmorgen opnieuw treinverkeer mogelijk is in Halle, maar enkel op de lijnen Moeskroen-Schaarbeek en Quévy-Brussel-Nationaal-Luchthaven. Deze laatste lijn is evenwel beperkt tot het station van Schaarbeek. Uitzonderlijk doen de treinen op deze lijnen het station Halle aan. Ook het internationaal treinverkeer zou stilaan weer op gang moeten komen, hoewel Infrabel nog niet kon zeggen welke verbindingen hersteld zouden worden. (belga/kh/edp/lpb)