Heel Vlaanderen draagt gordel, maar één categorie chauffeurs wil niet luisteren

De tuimelwagen laat de inzitten ervaren wat de impact van een ongeval is als je geen gordel draagt.
Yannick De Spiegeleir De tuimelwagen laat de inzitten ervaren wat de impact van een ongeval is als je geen gordel draagt.
Volgens een nieuwe gedragsmeting van Vias institute is het percentage personen die in de wagen hun veiligheidsgordel dragen, nog nooit zo hoog geweest in België. 

Van de personen vooraan draagt 95,2 procent hem en van de inzittenden achteraan 86,3 procent. De gordel heeft opvallend minder succes bij de bestuurders van bestelwagens: slechts 85,5 procent van hen is vastgeklikt. Vias institute maakt de cijfers vandaag bekend op de internationale herdenkingsdag voor verkeersslachtoffers.

Tijdens de eerste gedragsmeting van Vias institute in 2003 was het percentage mensen dat vooraan in de wagen de gordel droeg, 56,6 procent. De stijging is dus immens op 15 jaar tijd. Zowel vooraan als achteraan dragen de vrouwen eerder hun gordel dan de mannen. Vooraan draagt 96,2 procent hem, ten opzichte van 94,4 procent bij de mannen. Achteraan is het verschil iets groter: 82,3 procent tegen 79,5 procent voor de mannen.

Snelheid

Hoe hoger de snelheidslimiet, hoe meer de gordel wordt gedragen. Zo draagt 96,2 procent van de inzittenden hem op de autosnelweg, tegenover 92,8 procent in de zones 30. Nochtans bestaat al bij aan aanrijding aan 20 km/u de kans om te sterven als je je gordel niet aanhebt. Het percentage passagiers die hun gordel dragen, is veel hoger wanneer de bestuurder vastgeklikt is (95,4 procent) dan wanneer die niet is vastgemaakt (slechts 48,1 procent van de passagiers draagt dan de gordel).

Vias institute hoopt dat de plannen om verplicht voor elke positie een gordelverklikker met een geluidssignaal te installeren, binnenkort van kracht worden. Daarnaast moeten extra inspanningen geleverd worden om de gebruikers van bestelwagens te overtuigen dat ook zij altijd hun gordel moeten dragen. "Het is nodig om de bedrijven te sensibiliseren over verkeersveiligheid en hen aan te sporen om een politiek uit te werken om hun werknemers aan te moedigen, hun gordel te dragen", aldus Vias institute. 




125 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Stefanie van Dijk

    Wie zijn gordel niet draagt is gewoon niet slim bezig, maar verplichte gordelverklikkers gaat niks oplossen, gewoon gordel achterlangs inprikken en het piepje is uit

  • Patrick Braekeveldt

    Ja natuurlijk ,je kiest eerst hoe je het liefst botst ,voor , achter of op de zijkant en dan doe je vlug uw gordel aan mocht het toch nodig zijn !

  • Peter Buyck

    Die categorie WIL of KAN niet luisteren? Hoe zit het dan met de thuisverpleegsters, postbodes per auto, de biervoerder, ... die constant in- en uitstappen?

  • Jozef Van Schuerbeeck

    Als ik in de auto stap doe ik automatisch mijn gordel aan. Ik kan dat praktisch niet meer vergeten. Zij die op hun "vrijheid" staan en er geen willen dragen zouden bij een ongeval al hun kosten zelf moeten dragen. Geen ziekenkas of geen uitkeringen wegens werkonbekwaamheid.

  • san deman

    Dat is de reden waarom ik nooit openbaar vervoer neem. Trouwen, zou cijfers eens willen zien van al diegenen die hem niet dragen. Is waarschijnlijk groot aantal dat veel de bus neemt