Gwendolyn Rutten fluit partijgenoot Gatz terug over verbod doorspoelen reclame: "Gaan we écht niet doen"

Open Vld-voorzitter Gwendolyn Rutten fluit Vlaams minister Sven Gatz terug.
Belga Open Vld-voorzitter Gwendolyn Rutten fluit Vlaams minister Sven Gatz terug.
Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten heeft het voorstel van haar partijgenoot Sven Gatz teruggefloten. De minister van Media had eerder vandaag een voorstel gelanceerd om het doorspoelen van reclame bij uitgesteld tv-kijken te verbieden. 

Het opmerkelijke voorstel van Gatz kwam er omdat tv-zenders en distributeurs naar eigen zeggen niet zelf tot een oplossing komen. "Ik begrijp dat de kijker zijn favoriete programma's liefst zonder reclame ziet, maar dat gaat gewoon niet. Zonder reclame zijn die programma's er binnen vijf jaar niet meer", had de minister aan De Morgen laten weten. Gatz liet eerder wel al weten dat zijn voorkeur daar "als liberaal" niet naartoe gaat.

Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten fluit haar partijgenoot nu helemaal terug. "Nee, verbieden gaan we écht niet doen", laat Rutten via Twitter weten. "Ook als je tv  kijkt, mag je je goesting doen. Verandering en vernieuwing vinden altijd hun weg. Daar kan geen verbod tegenop." 

Ruim een kwart van het tv-kijken gebeurde vorige maand in Vlaanderen uitgesteld. De meeste tv-gebruikers spoelen daarbij de reclame door, wat de omroepen reclame-inkomsten kost. Bij Medialaan (VTM, Q2, CAZ, Vitaya) is reclame doorspoelen nu al niet mogelijk als je programma's opvraagt.

"Naar systeem waarbij reclame niet constant kan worden doorgespoeld"

Gatz zit overigens "dit voorjaar" nog samen met de televisiesector over het probleem. Dat zegt zijn kabinet. "Het probleem wordt steeds nijpender. Als minister van Media vind ik het belangrijk iedereen daarvan bewust te maken", stelt Gatz.

Een oplossing is belangrijk, vooral voor de financiering van programma's van eigen bodem, zegt de minister nog. "We hebben in Vlaanderen zoals iedereen weet hele goede programma's van eigen bodem, waar we massaal graag naar kijken. Die programma's kunnen worden gemaakt door onder meer reclame-inkomsten die zenders ontvangen. Als we allemaal reclame blijven doorspoelen, komen die middelen onder druk te staan, en zullen we met andere woorden die kwalitatieve programma's van eigen bodem niet meer kunnen maken", zegt hij. De minister benadrukt dat het belangrijk is om met "de hele sector" naar een systeem te evolueren waarbij reclame niet constant kan worden doorgespoeld. 

Oppositiepartij sp.a kant zich "ten zeerste" tegen het verbod om reclame te kunnen doorspoelen op televisie. "Met dit plan stelt de minister het belang van de grote mediabedrijven boven het kijkplezier van de Vlaamse kijker. Die is ondertussen het comfort om door te spoelen gewoon geraakt. Hem dit kijkcomfort afpakken is geen optie. Onmogelijk om dit ongestraft terug te schroeven", zegt Vlaams parlementslid Katia Segers.




324 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • ingrid grieten

    TV reklame kost adverteerders overbodig veel geld. 99,99 procent begint bij reklame te zappen, door te spoelen, eten en drinken te halen of een sanitaire stop. Enkel de laatste twee commercials maken een kansje om gezien te worden, alle tien tot vijftien voorgaande commercials hebben hun geld wederom zien verdampen.

  • maria jespers 2

    Ze moeten dringend bekwame politiekers zoeken , deze politiekers zijn zo gefrustreerd en zijn niet meer bezig met politiek , het gaat hen meer om afrekeningen dan goede politiek , en als ik sommigen bezig hoor het is precies of ze iets hebben genomen , en staan daar maar te roepen en te tieren , of hebben zij geen goede opvoeding gehad ? . .

  • Maurice Keukelaers

    De kleuteronderwijzeres steekt haar vermanend vingertje op naar haar ministerke.

  • wilfried stockmans

    nu zie je eens wat de maffia partij doet en krijsen al jaren geen nieuwe belastingen tot ze hees zijn,hetzelfde met Bart T. en de zonnepanelen kwestie.

  • Peter Nols

    Het uiteindelijke resultaat zal zijn dat iedere abonnee meer zal moeten betalen wegens derving reclameonkosten, ook zij die nooit naar de commerciële zenders kijken, dus de liberalen hebben dit weer schitterend gespeeld, kan gebruikt worden als scenario voor een nieuwe Vlaamse reeks.