Gsm'en in het verkeer: Vlamingen storen er zich veel harder aan dan Walen

Minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA), achter het stuur terwijl hij belt. Dat deed hij bij de voorstelling van zijn 'Beloofd'-campagne vorig jaar.
Photo News Minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA), achter het stuur terwijl hij belt. Dat deed hij bij de voorstelling van zijn 'Beloofd'-campagne vorig jaar.
Driekwart van de Belgen stoort zich aan bestuurders die hun gsm of smartphone gebruiken terwijl ze aan het rijden zijn. En slechts één Belg op de drie weet dat de boete voor gsm'en achter het stuur 116 euro bedraagt. Dat blijkt uit een enquête van Vias Institute. De resultaten zijn bekendgemaakt op de 'Internationale Dag zonder Gsm'.

De gsm is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Volgens een enquête van Vias roept de smartphone dan ook heel vaak ergernis op. En dat vooral in het verkeer. Driekwart van de Belgen (of 74 procent) stoort zich aan automobilisten die hun toestel gebruiken terwijl ze aan het rijden zijn. Die ergernis blijkt overigens veel groter in Vlaanderen (86 procent) dan in Wallonië (61 procent) en Brussel (49 procent). Ook iemand die even stilstaat aan de kant van de weg op fiets- of voetpad en naar z'n schermpje tuurt of belt, wekt ergernis op. In Vlaanderen gaat het om 32 procent, in Brussel en Wallonië 'amper' 15 procent. Ook aan de eettafel (72 procent) en in de bioscoop (47 procent) is de irritatie over het gsm-gebruik erg groot.

Eén op de zeven Belgen (14 procent) geeft toe in de afgelopen week zijn gsm of smartphone gebruikt te hebben achter het stuur. Bij de bestuurders jonger dan 34 jaar gebruikte zelfs één op de vijf zijn mobiele telefoon in de afgelopen week. De grootste groep deed dat voor een handenvrije gsm. Uit eerder onderzoek bleek al dat wie met een handenvrije telefoon rijdt, óók afgeleid is en minder naar verkeersborden en andere weggebruikers kijkt.

290 boetes per dag

Slechts één Belg op de drie weet trouwens hoeveel de boete bedraagt die je krijgt wanneer je betrapt wordt (116 euro). 40 procent heeft totaal geen idee. Elk jaar schrijft de politie nochtans meer dan 100.000 boetes uit. In de eerste zes maanden van 2017 ging het over exact 52.528 overtredingen, ofwel 290 boetes per dag.

Nog volgens Vias zou 5 procent van alle verkeersongevallen waarbij iemand gewond raakt of sterft, te wijten zijn aan het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur. Dat leidt jaarlijks tot minstens dertig doden en 2.500 gewonden in ons land.

Poll

Gebruikt u de gsm terwijl u aan het rijden bent?

  • Neen, nooit 57%
  • Ja, soms 33%
  • Ja, altijd 10%



29 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstrepen

    Dagelijkse kost en rond schurende lichte vrachtwagens met in de ene hand de GSM en in de andere de leveringslijst. Neveneffect van de O zo geprezen E-commerce. En de boer die ploegde voort.

  • Arthur Houben

    Allez, handenvrij wordt ook al gecriminaliseerd met de leugen van afleiding,dat wordt de volgende melkkoe..ik stel mij wel de vraag waarom handenvrij bellen niet door iedereen gebruikt wordt, daar dient het toch voor?

  • Robert DE REU

    Heb het hier reeds meerdere keren vermeld, behandelen zoals dronken rijden en rijverbod en bij herhaling binnen de 3 jaar examen opniew afleggen en het probleem is voor 95 procent opgelost en mensenlevens gespaard.

  • Dirk Vregels

    Omdat je nog maar 70 km/h mag rijden is telefoneren tijdens het autorijden juist een heel goed en efficient middel om wakker en alert te blijven.

  • rik lagrou

    waarschijnlijk die zelfde die geen pinker gebruiken middenstrook en ja hun Gsm ook soms gebruiken Wel is blijkbaar zo dat men een boete krijgt waarop hun overtreding niet staat of nu gsm of iets anders staat niet op hun boete waarvoor men betaald Hoe kan dan gedrag aanpassen ?,moest de politie willen hebben 1000 in 1 uur om van alles Dus