Grote drukte bij de Vlaamse keuringscentra: “Plan uw autokeuring tijdig in om problemen te vermijden”

Illustratiebeeld.
BELGA Illustratiebeeld.
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters en de autokeuringssector roepen de Vlamingen op om een bezoek aan de autokeuring tijdig te plannen, om een laattijdige keuring, de daaraan verbonden toelagen en eventuele boetes te vermijden. Het is al enkele weken druk bij de Vlaamse keuringsstations en zelfs op afspraak kan de burger niet altijd snel de technische keuring van zijn voertuig laten uitvoeren. Wie tot het laatste moment wacht, komt daardoor ongewild in de problemen, waarschuwen de minister en sector dinsdag.

Het is momenteel drukker dan normaal bij de Vlaamse keuringscentra. Dat heeft meerdere redenen. "De zomer is sowieso een drukke periode, maar nu komt daar een inhaalbeweging van 400.000 voertuigen bovenop doordat de keuringsactiviteiten door coronamaatregelen tijdelijk waren stopgezet", zegt Peeters. 

Uitstelgedrag

"Tegelijk is er echter een tijdelijke stijging van het aantal tweedehandskeuringen, niet alleen uit Vlaanderen maar ook uit Brussel en Wallonië. De verkoop van tweedehandswagens is de afgelopen maanden fors gestegen, dat merken de keuringscentra ook."

Volgens de minister stellen burgers hun bezoek aan de keuring vaak uit tot kort voor de vervaldatum van hun keuringsbewijs. Door de huidige drukte kan het dan gebeuren dat ze pas na de vervaldatum van hun bewijs een afspraak kunnen maken. 

Inhaalbeweging

Een voertuig aanbieden voor een periodieke keuring kan vanaf 2 maanden vóór de referentiedatum, met behoud van die datum. De voertuigen die van 13 maart tot en met 3 juni naar de keuring moesten, hebben door de coronamaatregelen een verlengde geldigheid tot en met 4 november 2020. Politiediensten en verzekeraars zijn op de hoogte van dat uitstel. 

Volgens Peeters is de inhaalbeweging van de keuringen die door de coronamaatregelen niet konden plaatsvinden, ondertussen voor de helft gebeurd.




15 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • piet devlieger

    Bij de keuringsstations zijn ze wel soepel. Doordat er reeds te veel reservaties waren kon ik maar naar de keuring vijf dagen na de vervaldatum. Normaal krijg je dan een boete (9 euro of zo) maar die heb ik niet gehad. @Willy Coppens, ik ben blij dat ik naar de keuring mag. Het is de goedkoopste manier om te weten of je voertuig veilig is en beantwoord aan de vereisten. Laat zo'n controle maar eens in een garage doen, je zal weten wat het kost. Maar jij rijdt liever zo rond zeker ?

  • NANCY WAUMAN

    Ik ben op afspraak naar de keuring geweest. Ik had een afspraak om 10u50. Toen ik aankwam stonden er twee auto’s voor mij. Stipt om 10u50 kwam er een keurder me vriendelijk mijn autodocumenten vragen. Alles verliep super vlot! Om 11u14 reed ik al de parking af met een groen keuringsbewijs. Als het goed is mag het ook gezegd worden. Respect voor alle keurders die vandaag ook in moeilijke omstandigheden hun werk moeten doen. Hopelijk blijft dit afsprakensysteem ook na Corona. Top!!

  • Patrick Kelchtermans

    Ik kreeg mijn kaartje vlak na de lockdown en had welgeteld 8 werkdagen de tijd om tot op de keuring te geraken, want ik behoorde niet tot de groep die uitstel kreeg door corona. Nu, de post belandt hier slechts per toeval soms eens in de juiste brievenbus, dus het kan ook zijn dat het wel op tijd verstuurd was en 2 weken bij de buurman op het aanrecht heeft gelegen. Ik zou zeggen, maar een afspraak, dan sta je geen uren te koekeloeren. Blij dat ik er weer vanaf ben voor een jaar.

  • Willy Coppens

    Stop dit onozel gedoe en die geldklopperij eens ,dit heeft niks met verkeersveiligheid te zien. Dit gedoe is er enkel op uit om nog maar eens geld uit de zakken van de automobilisten te halen. Zij geven enkel garantie van aan hun hefbrug tot aan de uitgang en soms dat zelfs nog niet,dus verantwoordelijkheid is in dit systeem wel heel ver zoeken om nog maar te zwijgen over de willekeur.

  • Ludovic De Beuckeleer

    het is aan de overheid om voor voldoende capaciteit te zorgen zodat de keuringen vlot kunnen doorgaan. of is het voor de centjes mevr de minister dat we vlug moeten gaan, waarom kan het niet zoals in Duitsland , daar zijn garage die de TUV keuringen doen , maar ja een monopolie geef je niet graag af .