Groen wil gebruik van ‘groene’ waterstof promoten

Meyrem Almaci, Groen.
BELGA Meyrem Almaci, Groen.
Volgens de partij Groen biedt het gebruik van groen opgewekte waterstof veel kansen voor de industrie en moet de overheid de ruimte creëren om die kansen te verzilveren. Voorzitster Meyrem Almaci stelde vandaag een tienpuntenplan voor bij een bezoek aan de waterstofboot Energy Observer in Antwerpen. 

Almaci bezocht vandaag op uitnodiging van autobouwer Toyata de Energy Observer, de eerste boot op waterstof die vaart zonder uitstoot van broeikasgassen of fijn stof. Toyota maakt deel uit van het team achter de Energy Observer en ontwikkelde in 2014 de eerste personenwagen die volledig op waterstof rijdt. 

Tienpuntenplan

Voor Groen is waterstof een belangrijke bouwsteen van een duurzame-energietransitie. In een spin-off van het klimaatplan van de partij wordt de uitrol van groene waterstof in Vlaanderen in tien punten voorgesteld. "We willen de symboliek van de Energy Observer aangrijpen om groene waterstof voor te stellen als een van de antwoorden op de energietransitie", zegt Almaci. "Vooral in de haven van Antwerpen zal dit een belangrijke rol spelen om de industrie te begeleiden in de transitie naar een klimaatneutrale haven.”

Op dit moment wordt waterstof meestal aangemaakt met behulp van fossiele energie, een proces waarbij nog altijd CO2 vrijkomt. Daarom wil Groen een snelle overgang naar groene waterstof. "De expertise daarvoor is al in België aanwezig", zegt Almaci. Ze kijkt daarbij onder andere naar het prototype van een onderzoeksteam aan de KU Leuven, waarbij waterstof werd aangemaakt met zonnepanelen. 

20 miljoen euro

Het tienpuntenplan voor groene waterstof is gebaseerd op een studie van het Vlaamse Energie Agentschap. Ontwikkelingen in de industrie, productie en transport en warmte verlopen volgens het stappenplan parallel aan elkaar, maar volgens Groen kan de meeste progressie worden geboekt in functie van de industrie en productie.

Dat de Vlaamse regering een "moonshot" wil doen door over twintig jaar elk jaar 20 miljoen euro te investeren in innovatie en onderzoek naar CO2-neutraliteit, noemt Almaci een stap in de juiste richting. "Maar de stap is te klein. In ons klimaatplan investeren we 400 miljoen euro per jaar.”




54 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Albert De Vries

    @Jan Vannuffelen Hoogspanningsleidingen in de lucht zijn inderdaad goedkoper maar niet meer van deze tijd qua elektromagnetische velden, onderhoud, verliezen,... Is Europa dan zoveel armer dan bijv. Congo, Namibië, Kenia, India, China, Zuid-Afrika,... waar al vele jaren lang HVDC-stroomleidingen van meer dan 1000 km (tot 2000 en zelfs 3000 km) lang aangelegd zijn ? Wat is het probleem dan, zijn wij niet capabel ? 't Wordt wel echt gênant, toch

  • peter colson

    Ik heb dé oplossing voor het elektriciteitsprobleem. Schaf kerncentrales af en vervang ze door groene kerncentrales. Bizar voorstel? GROEN doet dat toch ook met verbrandingsovens? Ze hernoemen het bio-centrales en dan mag men stoken als een gek

  • peter colson

    Promoten wil zeggen weer miljoenen euros van Uw belastinggeld voor een utopie terwijl je als gepensioneerde met 40 jaar dienst moet zien rond te komen met niet eens 1200 euro.

  • william Masson

    Groen en de almachtige hebben waterstof ontdekt, hilarisch,ze zijn op schooluitstap geweest en hebben iets geleerd. Kan iemand die dommeriken uitleggen hoe het nu zit met euro 6 temp diesels voor we gans de industrie op zijn kop zetten voor 0,006 graad binnen 80 jaar en een kater van 400 miljoen euro per jaar bijkomstig aan al de belastingen en een bevolkingsaangroei van 30 % door migratie waardoor het weer onmogelijk gaat worden om.de normen te halen. Groen nee dank u!

  • joannes Roderigas

    begin dan eerst met stations te bouwen die dat vedelen, in Antwerpen is er 1 en voor de rest moet men zoeken, dus weer prietpraat,