Groen wil elk jaar 500 kilometer extra fietspad en veilige fietsroutes naar school

VTT
Elk jaar 500 kilometer nieuw fietspad, lokale wegen verplicht verkeersveiliger, veilige routes naar scholen, een boost voor de elektrische fiets en meer comfort voor fietsers. Dat zijn de vijf schakels van het nationaal fietsplan van Groen, dat de partij heeft voorgesteld in Gent. 

"De helft van de ouders durft hun 10-jarig kind niet alleen laten fietsen in hun buurt, maar je kan het hen niet kwalijk nemen. De Vlaamse wegen zijn vandaag levensgevaarlijk", zegt Groen-voorzitter Meyrem Almaci. Groen stelt het actieplan "Vlaanderen fietsland" vandaag voor, omdat 3 juni de allereerste Wereldfietsdag van de Verenigde Naties is. 

Dat ons land bij de Europese top behoort van het aantal fietsslachtoffers, is het gevolg van politieke keuzes, zegt Vlaams fractieleider Björn Rzoska. "Veilig fietsen is voor de Vlaamse regering geen prioriteit. Dat zie je alleen al aan het budget. Vlaanderen geeft in één keer meer uit aan twaalf kilometer dure autostrade, A11, die amper wordt gebruikt dan ze uitgeeft gedurende zeven jaar aan fietsinfrastructuur. Dat vat het Vlaams beleid goed samen. Groen wil volgende legislatuur drie keer meer, of 300 miljoen euro, investeren in veilige fietspaden en fietscomfort."

Investering betaalt zich terug

In het actieplan stelt Groen voor om 500 kilometer nieuw of vernieuwd fietspad per jaar aan te leggen. "Onderzoek toonde aan dat een autokilometer 0,15 euro kost aan de maatschappij terwijl elke gefietste kilometer 0,16 euro opbrengt. Een investering in fietssnelwegen betaalt zichzelf veertien keer terug", stelt de partij. "We realiseren rond alle centrumsteden een netwerk van fietssnelwegen. Tussen steden bestaan fietssnelwegen uit twee rijstroken per richting, waarbij de middelste stroken voor de snelle fietsers en pedelecs zijn, zoals de 'speed lanes' in Denemarken."

Eén van de voorstellen voor veilig fietsen, is dat kinderen tot tien jaar op het voetpad mogen rijden. "Uit het groot buurtonderzoek uitgevoerd door Ivox in opdracht van Groen blijkt dat de helft van de Vlamingen hun 10-jarig kind niet alleen durft laten fietsen in hun eigen buurt. Zo'n 66 procent van de kinderen wordt dagelijks met de auto naar school gebracht hoewel de helft op minder dan drie kilometer woont. Je kan het de ouder niet kwalijk nemen. Vlaanderen haalt de slechtste score van Europa met 9,5 fietsdoden per miljoen inwoners."

Gent als voorbeeld

Gent toont dat het anders kan, zegt de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. "Het aantal Gentenaars dat de fiets neemt, is met een kwart gestegen sinds de invoering van het circulatieplan (in april 2017, nvdr.). Als we verder terugkijken zien we dat in vergelijking met 2012 het aantal fietsers op werkdagen met 75 procent gestegen is. We investeren fors in nieuwe fietsinfrastructuur, de stad alleen al voor meer dan vijftien miljoen euro netto. Er kwam meer dan zeventig kilometer fietsinfrastructuur bij, waarvan 45 kilometer fietspad. Ook in de rest van Vlaanderen moeten er bijkomende inspanningen komen. Zeker in de ruime schoolomgeving hebben we een heel grote achterstand weg te werken." 




62 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronny Van de Wal

    Wat een ongelooflijke megalomane sukkels zijn dat daar bij groen? 500 Km per jaar is 41 km per maand en 1230 meter per dag.De Vlaamse overheid heeft in 2011 voor 65 miljoen euro nieuwe fietspaden aangelegd. Goed voor meer dan 200 kilometer.Kostprijs is dan 325 miljoen € Toch zullen er weer mensen intrappen en stemmen op die losers....

  • vanaeken jokke

    Groen zijn prestaties nog in gedachte met VLD geen spier haar op mijn hoofd denk er aan op die partij te stemmen.Ze zijn al even erg als SPA als het over belastingen gaat en geld over de balk smijten.

  • Franciscus Eduardus Peeters

    Almaci en Calvo zouden beter fietslessen geven aan Wouter Van Besien want enige tijd terug reed die zomaar voorbij een rood licht in de stad, of staat hij boven de wet. Er mogen zoveel fietspaden bijkomen maar zolang fietsers zich niet aan de wegcode houden lost het probleem niet op.

  • Charlie De Wever

    Zou er nog wel genoeg plaats zijn hierboven voor al die luchtkastelen van Groen.

  • rik lagrou

    dan zonder steentjes Want na 3 vrachtwagens is niks waard beter -asfalt maar dan in rood of groen gekleurd Al die vernieuwing werken van laatste 5 jaar zullen voor niks zijn wat ben daarmee Fietspaden waar lage elec snelheid kan15/20km u want met step op voetpad of rollers onmogelijk !!allemaal putten! vernieuwen van x???