Groen pleit voor meer late treinen, trams en bussen

Partij wil jaarlijks 790 miljoen euro meer voor NMBS en 400 miljoen euro meer voor De Lijn

Groen wil investeringen in nachtaanbod bus en trein.
Twitter/@MeyremAlmaci Groen wil investeringen in nachtaanbod bus en trein.
Aan verschillende treinstations, bus- en tramhaltes voeren bijna honderd lokale afdelingen van Groen vanochtend actie tijdens de jaarlijkse 'Valentrein'-campagne. De partij pleit dit jaar voor meer openbaar vervoer 's avonds, en investeringen in nachtvervoer in en tussen grote steden.

Met de actie willen de groenen de trein- en busreizigers een hart onder de riem steken en pleiten voor meer investeringen in het openbaar vervoer. De nadruk ligt dit jaar op het aanbod 's avonds en 's nachts. "Het is niet leuk om tijdens een romantisch avondje uit meteen na het dessert te moeten vertrekken, omdat je je laatste bus moet halen", zegt Meyrem Almaci.

De Groen-voorzitster deelt mee Valentreinkaartjes uit aan het station Antwerpen-Berchem. "Het aanbod van treinen, bussen en trams gaat er de laatste jaren stelselmatig op achteruit. Als goed alternatief voor de wagen moet er juist meer, beter en betaalbaar openbaar vervoer komen."

Daarom wil de partij jaarlijks 790 miljoen euro meer voor de NMBS en 400 miljoen euro meer voor De Lijn. "Het wegvallen van kleine stations en geschrapte busverbindingen in grote steden, dat willen we omkeren."

Slim mobiliteitssysteem

Kamerlid Kim Buyst en Vlaams parlementslid Björn Rzoska willen werk maken van een uitbreiding van het aanbod in openbaar vervoer 's avonds en van een nachtaanbod op de grote lijnen. Buyst: "In een slim mobiliteitssysteem is er dag én nacht een beschikbaar alternatief en zijn er altijd vlotte aansluitingen tussen trein, tram en bus, ook na acht uur 's avonds.”

Groen heeft op haar website een petitie gelanceerd voor meer late treinen, trams en bussen. Meer dan 4.300 mensen hebben die reeds ondertekend.




8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Roger Rymen

    En, hoe gaat dat gefinancierd worden? Maar dat zeggen ze niet. Belastingen op bedrijfswagens?

  • Van Dooren Kristof

    Als De Lijn eens zou werken aan een betere Weekend aanbod hé. Nu zijn er gewoon te weinig bussen die in t'weekend uitrijden en je kan niet anders dan soms de Trein nemen om vlugger op je bestemming te zijn. Nee echt bij De Lijn is er echt veel werk te doen om het Mobiliteit te verbeteren.

  • Stefanie van Dijk

    Als ze nu eens beginnen met de oude haltes en rondes in ere te herstellen dan zou ik het openbaar vervoer nog willen overwegen, maar nu moet ik of bellen voor een bus die dan 3 straten verder stopt of een eind fietsen voor een station, dan is de zin bij mij al over

  • Ramon Simon

    Dat zal veel geld kosten. Wat wil je, meer dan tien jaar besparen en dan verbaasd zijn dat het aanbod zeker op verlieslatende tijdstippen afgebouwd wordt? Waarschijnlijk is het goedkoper om mensen hun taxi rit terug te betalen dan openbaar vervoer 's avonds laat inzetten.

  • Luc Deville

    Ook en vooral wie werkt heeft meer nood aan meer vroege of late bussen en treinen. Wie niet dicht bij een grote treinhalte of in de buurt van een grote buslijn werkt en woont heeft het moeilijk om of geraakt niet thuis of op zijn werk als hij voor 6 uur of na 22 uur de bus of trein moet nemen. Voor wie werkt is het openbaar vervoer enkel interessant voor wie tussen 8 en 20 uur werkt.