Groen licht voor alle tests: treinverkeer morgen weer normaal

(archieffoto)
Photo News (archieffoto)
De nieuwe, computergestuurde seininrichting van het seinhuis van Brussel-Zuid is perfect operationeel. De treinen zullen morgenochtend weer zoals normaal langs de Brusselse Noord-Zuidverbinding kunnen rijden, melden spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS.

Langs de drukste as op het Belgische spoornet konden drie dagen lang geen treinen rijden omdat de elektromechanische seininrichting werd vervangen door een volledig computergestuurde technologie. Daarvoor werden zowat 200 mensen dag en nacht ingezet.

Veiliger

Eergisteren werden de nodige werken uitgevoerd aan seinen en wissels. Gisteren en vandaag vonden veiligheidstesten plaats, waarbij twee locomotieven alle mogelijke 254 reiswegen testten. "De technische problemen die opdoken, werden snel verholpen door de aanwezige specialisten. Deze grondige testen wijzen uit dat de nieuwe seininrichting betrouwbaar en operationeel is", klinkt het.

Volgens Infrabel is de nieuwe technologie ook minder storingsgevoelig en zal ze de veiligheid van het treinverkeer "aanzienlijk verbeteren".

Grote modernisering

Het was de eerste keer in meer dan dertig jaar dat het treinverkeer op de Noord-Zuidverbinding in Brussel zo lang volledig onderbroken werd. Gedurende het verlengde weekend gold een aangepaste treindienst.

De werkzaamheden maken deel uit van een omvangrijkere modernisering van de Noord-Zuidverbinding. Onder meer de bovenleidingen en sporen werden al volledig vernieuwd. De hele operatie, die ongeveer 200 miljoen euro kost, zal eind 2018 volledig klaar zijn.