Groen en sp.a dienen wetsvoorstel in voor nultolerantie voor alcohol achter het stuur

De partijen willen ook de pakkans verhogen door meer alcoholcontroles.
Gianni Barbieux De partijen willen ook de pakkans verhogen door meer alcoholcontroles.
Groenen en sp.a dienen een gezamenlijk wetsvoorstel in voor een zerotolerantie voor alcohol achter het stuur. De drempel voor bestuurders zou verlagen naar 0,2 promille, om discussies over bijvoorbeeld likeurpralines te vermijden. Wie betrapt wordt met meer dan 0,5 promille in het bloed, zou meteen een cursus moeten volgen.

Voor het eerst in acht jaar tekent zich in ons land opnieuw een stijging af van het aantal verkeersdoden. De eerste zes maanden van dit jaar zijn er 306 doden gevallen in het Belgische verkeer. Dat is een stijging met liefst 27 procent ten opzichte van een jaar voordien. In Vlaanderen gaat het om een toename met 23 procent tot 152 doden.

Alcohol blijft een belangrijke rol spelen. Bijna vier op de tien bestuurders die bij een verkeersongeval ernstig gewond raakten, reden onder invloed van alcohol. Alcohol speelt ook een rol in een op de vier dodelijke ongevallen. Kamerleden Joris Vandenbroucke (sp.a) en Kim Buyst (Groen) wijzen bovendien op een opvallend pijnpunt: nergens in Europa geven zoveel mensen toe dat ze met teveel alcohol op achter het stuur kruipen.

Om die trend te keren, komen beide Kamerleden met een gemeenschappelijk wetsvoorstel om een nultolerantie in te voeren. Vandaag ligt de drempel op 0,5 promille alcohol in het bloed en 0,2 promille voor professionele bestuurders. Voor de socialisten en groenen moet dat 0,2 promille voor iedereen worden. Die kleine marge blijft overeind om discussies over bijvoorbeeld likeurpralines te vermijden.

Sp.a diende nog maar enkele maanden geleden een voorstel in voor nultolerantie, maar bij de meeste andere partijen was er toen al weinig animo.

Lees ook: Nultolerantie voor alcohol in het verkeer? Dit is de limiet in andere Europese landen

Cursus

Naast zerotolerantie willen ze de pakkans gevoelig verhogen. Daarom pleiten ze voor een uitbreiding van het aantal controles naar minimaal 500.000 tijdens de Bob-wintercampagne, 400.000 tijdens de zomercampagne en nog eens 500.000 tijdens de overige maanden. Net zoals in Nederland willen Vandenbroucke en Buyst dat wie meer dan 0,5 promille in het bloed heeft, een cursus moet volgen. In België is dat alleen mogelijk als de rechter het oplegt. Met dat voorstel hopen ze recidive te voorkomen. 

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) is geen voorstander van een verlaging van de bestaande tolerantiedrempel voor alcohol. “We gaan niet mee in het voorstel. Wij geloven meer in een verhoging van de pakkans en in het aanpakken van recidive”, klinkt het op het kabinet-Peeters.

Vias: “Niet zomaar invoeren”
Verkeersinstituut Vias is het eens met het principe van een nultolerantie. Dat geeft een heldere boodschap: wie rijdt, drinkt niet. “Vandaag drinken sommige bestuurders enkele glazen en berekenen ze hun alcoholpromille, maar ze vergissen zich vaak. Het feit dat je een of twee glazen toelaat, zet sommigen net aan tot consumptie. En dat is nefast voor de verkeersveiligheid.” Op een dag zal de nultolerantie er wel komen in ons land, klinkt het.

Maar ze nu zomaar invoeren vindt Vias geen goed idee. Eerst is een studie naar de gevolgen van de maatregel nodig, vooral naar de politiecapaciteit. Want een verlaging naar 0,2 promille kan contraproductief uitdraaien, vreest Vias. “Meer bestuurders zullen positief blazen bij controles. Dat vergt elke keer veel tijd om het proces-verbaal op te stellen. Zo riskeert men dat de bestuurders die veel gedronken hebben door de mazen van het net glippen.” Daarbij wijst Vias erop dat bij dodelijke ongevallen er gemiddeld sprake is van 1,7 promille.

Vias pleit daarom in eerste instantie voor eenvoudigere procedures rond rijden onder invloed. Een andere mogelijkheid zou het privatiseren van flitscontroles zijn om meer capaciteit vrij te maken voor alcoholcontroles. Dat zou niet nefast zijn voor de controles, ook niet bij een verlaagde drempel. 




216 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Wery Dobbelaere

    Die partijen weten het weeral best. Ik zeker als je max 2 glazen gewoon bier drinkt op een ganse avond dit geen invloed kan hebben op het rijgedrag. Op voorwaarde dat je geen medicatie en je fit voelt. Laat de gewone man/vrouw niet boeten voor de veeldrinkers.

  • JAN luytens

    Controle ,controle...controles . regeltjes, regeltjes en nog e's regeltjes en dat zou dan het vrije westen moeten zijn . Het enige wat op de duur nog wel zal mogen is belastingen en boetes betalen .

  • leenknecht chris

    Laat de redelijkheid zegevieren aub. Ik zie dagelijks mensen rijden die bellen of sms en met hun mobieltje(kijken nr gsm en niet naar de weg). Hoeveel mensen onder medicatie of oververmoeid rijden er niet rond! Ook ouderen zijn soms gevaarlijk aan het rijden. Geen wagens meer verkopen die rapper dan 180km/u rijden want dit heb je nergens nodig. Fietsers doen soms de zotste dingen en rijden 45 waar je 30 mag De wet is goed zoals hij is. houden zo!

  • raf peeters

    @Patrick Braekeveldt ,zij realistisch ,1 glas wijn bij heerlijk maal?.Je bedoeld toch wel 1 fles wijn ,niemand houdt het bij 1 glas wijn en zeker niet wijndrinkers bij eten.Ga wekelijks op restaurant en dat is een vaststelling en als je water bestelt bij je etentje omdat je de rijder bent bekijken ze je alsof je van een andere planeet komt en moet je quasi onmiddellijk duidelijk maken dat je de rijder van de avond bent.

  • felix strackx

    Eindelijk eens een goed initiatief.