Greenpeace stuurt deurwaarder naar minister Demir en wil dwangsom van 1.000 euro per dag: “Greenpeace is ongeduldig”

Vlaams minister van Omgeving, Justitie, Toerisme en Energie Zuhal Demir.
BELGA Vlaams minister van Omgeving, Justitie, Toerisme en Energie Zuhal Demir.
Het kabinet van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) mag een deurwaarder verwachten, gestuurd door Greenpeace. Het Vlaamse luchtkwaliteitsplan van de minister strookt immers niet met de eisen die een rechter een jaar geleden aan Vlaanderen oplegde, zegt de ngo.

De deurwaarder zal de Vlaamse overheid aanmanen een dwangsom te betalen van duizend euro per dag dat ze het vonnis uit die luchtvervuilingsrechtzaak niet naleeft. De bal ging twee jaar geleden aan het rollen. Greenpeace daagde Vlaanderen toen voor de rechter omdat het al bijna tien jaar de Europese normen voor stikstofdioxide (NO2) op tal van plaatsen overschrijdt. Die toxische stof, die voor ruim 60% uit verkeer komt, is in verband gebracht met astma, levensduurverkorting en hart-en vaatproblemen.

Vrijblijvend

Vandaag exact een jaar geleden oordeelde de rechter dat Vlaanderen binnen het jaar met een luchtkwaliteitsplan moest komen dat het NO2-probleem zou aanpakken. Het plan diende ook concreet uitgewerkte voorstellen te bevatten, inclusief deadlines en te halen doelstellingen per maatregel. Het nieuwe plan van minister Demir voldoet volgens Greenpeace aan geen van beide eisen. Zo voorziet Demir dat Vlaanderen de Europese NO2-norm pas tegen 2025 niet meer zal overschrijden. “Dat is niet ‘zo snel mogelijk’”, zegt Johan Verstraeten, advocaat voor Greenpeace. Daarnaast zou het nieuwe luchtkwaliteitsplan te vrijblijvend zijn. “Er staan nauwelijks ingrepen in”, klinkt het.

Er is ook geen alternatief voor de geschrapte slimme kilometerheffing en de utralage-emissiezones worden niet verplicht.

“Greenpeace is ongeduldig” 

In een schriftelijke reactie zegt Zuhal Demir dat er gisteren in het Vlaams parlement een constructieve en uitgebreide bespreking van het plan heeft plaatsgevonden. “Het plan is ook door de oppositie constructief onthaald in de commissie. We hebben een duidelijke politieke basis om dit aan te pakken tegen 2030, met 2025 als tussenstap”, aldus Demir. 

Ze merkt nog op dat Greenpeace “geen politieke besognes” heeft en zich geen zorgen hoeft te maken “over economische gevolgen of het draagvlak bij de bevolking”. “Maar dwangsommen eisen van de belastingbetaler zorgt niet voor propere lucht. Het betaalt alleen advocaten”, voegt ze er aan toe.

Dwangsommen eisen van de belastingbetaler zorgt niet voor propere lucht.

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA)

De N-VA-minister gelooft dat haar plan aan de eisen voldoet. “Greenpeace is ongeduldig, ik ook. Maar samenwerking lijkt me beter dan naar de rechtbank stappen. Ik ben bereid om de experts van Greenpeace te ontvangen en in overleg te gaan over de verdere uitwerking van het plan. Ik ben vragende partij”, besluit Demir. 




327 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gino Denil

    Ze doen dat niet in elk land, Marjette Cousenbroeck. In Nederland doen ze iets aan het stikstofprobleem. Daarom noemen ze die coalitie daar nu de stikstofcoalitie. De boeren daar zijn er niet gelukkig mee. Zij veroorzaken de meeste uitstoot van stikstof. En op veel plaatsen ligt de bouw er door stil.

  • Jean Gobin

    bijna onmogelijk in vlaanderen om die doelstellingen te halen ze zijn hier minstens 25 jaar achter op de beste landen van europa ...er moet hier eerst wat ergs gebeuren met een hoop slachtoffers ....ze gaan hen wel spoeden dan ..europa moet een milieu label geven aan ondernemingen met boetes voor de minst groene want eigenlijk is dit valse concurrentie nu aan alles u botten vegen om u omzet te verhogen .

  • yanec fronciewiz

    doen ze dat in elk land?

  • Marjette Cousenbroeck

    Nva boycot het klimaatakkoord ook al zit België in de EU en wij hebben daar zetels in. Europa legde doelstellingen op, België ging akkoord, als het akkoord opnieuw niet gehaald wordt door het achterlijk bestuur van Nva krijgen we een monsterboete die niets is in vergelijk met deze dwangsom die er uiteindelijk voor zorgt dat die kalle van Nva doet waar ze voor betaald wordt, wie hier zo zit te hakken op Greenpeace moet ze juist dankbaar zijn dat we op tijd onze doelstelling halen.

  • Peter Mertens

    GP heeft gelijk en actie is wellicht symbolisch. Waarom wordt lucht en klimaat in de linkse hoek geduwd? Iedereen heeft er belang bij! Ben niet links maar NVA gedraagt zich hierin bijzonder kinderachtig. Waarom subsidies op elektrische auto's afschaffen, zouden verdubbeld moeten worden. Waar blijft die economische transitie. De mensen wijsmaken dat vergroening geldt gaat kosten is quasi crimineel in de huidige situatie.