Greenpeace mag beeltenis Maya De Bij niet meer gebruiken

In het filmpje prijst Maya De Bij sigaretten aan "in handige kleine doosjes, voor de kleine kinderhandjes".
Greenpeace/Studio 100 In het filmpje prijst Maya De Bij sigaretten aan "in handige kleine doosjes, voor de kleine kinderhandjes".
Greenpeace moet stoppen om de beelden van Maya De Bij te gebruiken zonder toelating van Studio 100, op straffe van dwangsommen tot een miljoen euro. Dat bericht L'Echo.

In mei 2018 lanceerde Greenpeace een campagnevideo waarin Maya De Bij reclame maakt voor Maya De Bij-sigaretten. De boodschap was dat Studio 100, met zijn Maya De Bij-charcuterie, producten op de markt brengt die slecht zijn voor de gezondheid van kinderen. De ngo heeft als doel om de consumptie van vlees te verminderen.

Toen de video in kwestie uitkwam, sprak Studio 100 van een "agressieve campagne" en liet het verstaan dat het "niet kon tolereren dat zijn figuren op enige wijze misbruikt worden of in verband wordt gebracht met tabaksproducten". Studio 100 dagvaardde Greenpeace ook opdat het de campagne zou stoppen.

Rechten geschonden

Begin april besliste de Nederlandstalige handelsrechtbank in Brussel om Studio 100 over de hele lijn in het gelijk te stellen. De rechtbank meende dat Greenpeace, door de beelden van Maya De Bij te gebruiken zonder toestemming van Studio 100, het exploitatierecht heeft geschonden van het bedrijf, net als de morele rechten van Waldemar Bonsels Stiftung, een vennootschap naar Duits recht dat de auteursrechten van Maya De Bij beheert.

Greenpeace moet de campagne stoppen op straffe van een dwangsom van 2.500 euro per dag en per inbreuk. Het plafond ligt op een miljoen euro.

“Geen probleem”

Greenpeace vindt het “geen probleem” dat ze van de rechtbank geen gebruik meer mag maken van de beelden van de rokende Maya de Bij. “Het filmpje heeft voor ons zijn doel meer dan bereikt. Het heeft geholpen om het debat op gang te brengen”, zo reageert Valerie Del Re van Greenpeace vandaag. De organisatie verwijst daarbij naar de prominente plaats die het klimaat momenteel inneemt op de politieke agenda en naar de rol die de consumptie van vlees daarbij speelt.

De milieuorganisatie nuanceert de gerechtelijke uitspraak ook, door te benadrukken dat de campagne volgens de rechter wel degelijk “de wezenlijke kenmerken” van een parodie bevatte. Wel wordt volgens de rechtbank het rechtvaardige evenwicht tussen vrije meningsuiting en commerciële belangen onvoldoende in acht genomen. Voorts zegt de organisatie ook dat er niet werd ingegaan op de eis van Studio 100, dat vroeg om Greenpeace het vonnis en excuses op haar website te laten publiceren.

Studio 100-topman Hans Bourlon laat dan weer weten dat hij “tevreden” is met de uitspraak. “Ze toont aan dat iemands figuur ongestraft misbruiken voor eigen doeleinden niet toelaatbaar is”, zo klinkt het. “Studio 100 betreurt dat een kinderfiguur als Maya door Greenpeace misbruikt is om een polariserende boodschap te verkondigen.”




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Norbert Thieren

    Studio 100 zou moeten betalen aan Greenpeace, zo zouden ze nog iets goeds doen.

  • Peeters Freddy

    Greenpeace, zijn dat niet die lieden die voor de fun de oceanen afvragen met vervuilende schepen ?. Van hypocrisie gesproken.

  • Jenthe Van Buggenhout

    Blijft Greenpeace nu met diene zever verder doen? Chans dat ik mijn bijdrage gestopt heb.

  • Zjeppe Fierens

    Tijd dat die ngo eens een halt toegeroepen wordt!

  • Eduardo Van hoyweghen

    Joeri Thys en zijn organisatie wanen zich untouchable,die zaak was op voorhand al verloren voor Greenpeace.Een eenvoudige sorry aan de studio 100 baas had een rechtzaak vermeden,maar daar is de arrogantie van Thys te groot voor.

Video