Gentse superflitspaal betrapt in drie jaar tijd 86.000 overtreders, al meer dan 4 miljoen euro aan boete-inkomsten

De Gentse superflitspaal Lidar wordt door de lokale politie ‘Sammeke’ genoemd.
Sam Ooghe De Gentse superflitspaal Lidar wordt door de lokale politie ‘Sammeke’ genoemd.
De superflitspaal Lidar, die de Gentse lokale politie sinds 8 oktober 2015 inzet in de uitgebreide zone 30 en daarbuiten, heeft de voorbije drie jaar elke dag 78 overtreders betrapt. Met 3 miljoen gecontroleerde voertuigen en 86.000 vaststellingen komt men aan een overtredingspercentage van 2,8 procent, meldt de Gentse lokale politie. Met een minimumboete van 50 euro heeft het toestel al meer dan 4 miljoen euro opgebracht, voor een investering van 180.000 euro.

De politie wou met de speciale camera, die laser gebruikt in plaats van radar, efficiënter snelheidsovertredingen controleren. De superflitspaal, tegenwoordig door de lokale politie ‘Sammeke’ genoemd, kan makkelijk gebruikt worden in nauwe straten waar andere flitscamera’s gehinderd worden door reflecties van metaal afkomstig van trams of geparkeerde wagens. Daarnaast wordt de Lidar ook ingezet in de aanpak van verkeersoverlast of als extra sensibilisering aan scholen of ongevalsgevoelige locaties.

“Intussen bekend fenomeen”

“Uit de cijfers van de voorbije jaren blijkt dat het aantal vaststellingen van de Lidar steeds meer daalt. Dit komt zeker niet omdat Sammeke minder werkt. Die trend wordt eerder veroorzaakt door het feit dat de Lidar intussen een bekend fenomeen is in Gent”, zegt de lokale politie. “Anderzijds heeft het circulatieplan ongetwijfeld een uitwerking op de cijfers. Daarnaast zet de politie de Lidar ook meer en meer in op locaties waarover veel klachten binnen komen.”

De politie kondigt de locatie van het toestel wekelijks aan op Facebook en Twitter, om “overdreven snelheid ook preventief aan te pakken”. In de zone 30 wordt vanaf 37 kilometer per uur pv opgemaakt en van wie er sneller rijdt dan 67 kilometer per uur, kan het rijbewijs tijdelijk ingetrokken worden. 

Nimmegeers



136 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Baroen

    Leuk? Mijnheer Devos, u bent toch ook voorstander dat iedere weggebruiker streng aangepakt worden en niet alleen de melkkoe, met name de autobestuurder? Ik ben ook iedere dag op de baan en zie net als u veel overtredingen, maar niet alleen van autobestuurders, maar ook heel veel van fietsers, voetgangers, vrachtwagenbestuurders. Daar komen flitspalen niet tussen, deze zijn er blijkbaar enkel om de autobestuurders het geld uit de zakken te halen.

  • Fonz Ooms

    Het woord "INKOMSTEN" zegt alles. Verkeersveiligheid heeft er dus niks mee te maken. Zolang je aan die flitspaal ken voorbijrijden tegen hoge snelheid is er geen veiligheid, wel de boete, kassa kassa, kassa. Maar een slachtoffer is daar niks bij gebaat !

  • Freddy De Vos

    Leuk! Ik ben voorstander van meer en strengere controles. Ik rij zelf met de auto en zie hoe gevaarlijk sommige rijden. Men moet de bestuurders hard aanpakken, zodat het aantal verkeersslachtoffers kan verminderen. Voor de overheid is dit natuurlijk ook goed (extra inkomen door boetes). Daarnaast wil ik mijn tevredenheid over de uiten, die zich dagelijks inzetten om te zorgen voor onze veiligheid!

  • florent verhaeghe

    De technologie bestaat om iedere auto uit te rusten met een systeem die de snelheid van de wagen automatisch aanpast aan de toegelaten snelheid .Een groot probleem : de overheid zal dat nooit toelaten gezien de gigantische inkomsten, Denk aan de vele verkeersdoden ,en deel deze oproep

  • Gino Denil

    Een wagen die stil staat in het verkeer zouden ze ook nog kunnen beboeten. Die hindert toch de vlotte doorstroming. Voor het milieu en de gezonde lucht zal het niet zijn. Want dat voortdurend remmen en gas geven om tussen die 20 en 30 te blijven glijden zorgt voor heel wat meer uitlaatgassen. Waar het dus niet echt nodig is moet het dus om de inkomsten zijn.