Gemiddelde filelengte steeg vorig jaar naar recordniveau op Vlaamse snelwegen

Ter illustratie: file op de Brusselse ring.
Lukas Ter illustratie: file op de Brusselse ring.
De files op de Vlaamse snelwegen waren in 2017 langer dan de vorige jaren. Dat blijkt vandaag uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. De gemiddelde lengte van de files steeg op de werkdagen die ook schooldagen waren naar 169 kilometer. Dat betekent dat er in 2017 dagelijks gemiddeld elf kilometer meer file stond dan in 2016 (158 kilometer).

Het is meteen de langste gemiddelde filelengte op de Vlaamse snelwegen sinds het Vlaams Verkeerscentrum in 2011 begon met het systematisch bijhouden van die gegevens. Het vorige record voor de werk/schooldagen werd in 2013 gemeten en bedroeg toen gemiddeld 165 kilometer.

Dat 2017 een zwaar filejaar was, blijkt ook uit een andere belangrijke indicator: de filezwaarte. Dat getal - het product van de lengte van de file en de duur ervan - steeg naar de recordhoogte van 888 kilometeruur, tegenover 809 in 2016. Dat betekent dat de files vorig jaar niet alleen langer waren, maar dat ze ook minder snel verdwenen.

De bekendgemaakte cijfers zijn de enige die het Vlaams Verkeerscentrum al kan geven voor 2017. Voor de andere gegevens is het wachten op het jaarrapport, dat pas later dit voorjaar zal verschijnen. Ook een verklaring voor die verdere toename van de files zal pas bij de publicatie van het jaarverslag gegeven worden, zo benadrukt woordvoerder Peter Bruyninckx.

Wel kan worden meegegeven dat vooral de laatste drie maanden van 2017 hebben bijgedragen tot het toegenomen fileleed op de Vlaamse snelwegen. November is de maand met gemiddeld de langste files, gevolgd door oktober en december. De ergste filedag was dan weer maandag 11 december. Onder meer als gevolg van de zware sneeuwval werd toen een piek van 603 kilometer geregistreerd.




24 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Benny Deridder

    Ondertussen rollen bedrijfswagens van de lopende band. Wie zijn gat brandt, moet maar tijd verschijten in de file.

  • Gerard Braeckmans

    En waar ga je dan die wegen en die rijvakken leggen, willy verbeeck? In uwen hof?

  • JAN krommentak

    Ja en vrachtwagens verantwoordelijk voor deze files ook , ladingsverlies , verf op viaduct sportpaleis volledige dag stilstand , lading siliconen op ring , wegdek vernieuwen dagen werk en 2 sneeuwvlokjes en men geraakte het Brusselse viaduct niet meer op en als ze crashen heeft men uren nodig om de rijbaan terug vrij te krijgen ! maar die sector verwijt de auto want wij zijn met teveel en gaan extra kosten aanrekenen kunnen wij dit ook in aangehaalde voorbeelden ?

  • Emi De graeve

    minder globalisatie en vooral beperk de bevolkingsdichtheid. Hoe dichter de bevolkingsdichtheid, hoe meer infrastructuur er nodig is.Mensen moeten geld verdienen om te kunnen leven en hoe meer volk, hoe minder duurzaam de producten mogen zijn om de boel draaiende te houden....

  • Bob Boomer

    Wie kent het reclamespotje niet van meer, meer en nog is meer. De oorzaak van het fileprobleem is alvast duidelijk. En als de politiek nu is gaat denken in de richting van minder, minder en nog is minder en... daar ook nog iets gaat aan doen, dan raakt het fileprobleem en de meeste andere problemen opgelost. Maar daarvoor heb je politiekers met ballen nodig en die tegen Europa durven ingaan.