Gemeenten klagen steen en been over De Lijn

belga
Bij de Vlaamse gemeentebesturen leeft diepe onvrede over het gebrek aan inspraak bij De Lijn. De vervoersmaatschappij belooft beterschap. Dat schrijft De Standaard vandaag op basis van een bevraging van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG).

Maar liefst 85 procent van de bevraagde burgemeesters en OCMW-voorzitters zegt onvoldoende greep te hebben op de aanbieders van het openbaar vervoer. Vooral De Lijn gaat dan over de tongen. "Als je iets wil wijzigen, krijg je als antwoord dat het niet kan, of dat het de stad veel geld zal kosten. Er zou meer overleg moeten zijn", zegt burgemeester van Lier Frank Boogaerts (N-VA).

Stakeholders

De Lijn benadrukt dat er regelmatig contacten zijn met burgemeesters, schepenen en ambtenaren. "Maar zij zijn niet de enige stakeholders: er zijn ook ziekenhuizen, scholen, kmo-zones. En openbaar vervoer overschrijdt de gemeentegrenzen", klinkt het.

Stiptheid

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) begrijpt de verzuchtingen van de gemeentebesturen maar zegt dat er verandering komt door de goedkeuring van het concept van de basisbereikbaarheid. "Zo krijgen ze zelf de sleutels in handen. We verwachten dat dit bijvoorbeeld de stiptheid ten goede zal komen", klinkt het bij De Lijn.




27 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • eric debanne

    1/3 goeie chauffeurs en 2/3 cow-boys op de baan !

  • Chris Hom

    Stiptheid wordt door zoveel factoren bepaald : de onrealistische rijtijd om zich van punt A naar punt B te verplaatsen, verplicht wachten aan station om te vertrekken op een trein in vertraging, omleiding, overvolle bussen, verkeerd geparkeerde auto's die het afdraaien bemoeilijken ... Het is geen lachertje meer om buschauffeur te zijn.

  • Peter Bluekens

    En dan nog te zwijgen van de overvolle trams, want als je dat dan meld zeggen dat dat niet kan in een standard mail. Koopwekend in antwerpen= geen extra trams= om 15 00 uur overvolle perrons en trams!!!! Schande

  • Dan Midden

    7 van de 11 bestuurders van de lijn zijn politici! Ik stel voor dat de politiekers eens onderling leren praten over het correct besturen van het land ipv kleutertje te spelen in het halfrond! De burger betaald de politici enorm veel geld dus hoog tijd dat ze er eens voor werken denk ik dan als ik dit soort titels lees!

  • rik lagrou

    als je in brussel zuid 5 bussen van de lijn per uur kan nemen waar één metro rijd in de spits 8dan is normaal dat men in vlaanderen een tekort heeft men zou toch makkelijk kunnen starten aan de dipo van de bussen en zo een besparing van meer dan 1000000 €per maand in brusselse lijn zonder de reiziger geen openbaar vervoer tot daar mist/ want metro rijd en heeft een halte daar!!!