Gekibbel over aantal toegelaten vluchten in Deurne

BELGA
Er wordt geruzied over de luchthaven van Deurne. Tegen advies van de eigen administratie in heeft Vlaams minister van Leefmilieu Koen Van den Heuvel (CD&V) de milieuvergunning aangepast, zodat meer trainingsvluchten mogelijk zijn. Al ontkent de minister dat. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen vandaag.

De Deurnese luchthaven heeft een milieuvergunning uit 2008, die onder meer strikt bepaalt hoeveel trainingsvluchten er mogen plaatsvinden. De vergunning omvatte een geleidelijke afbouw, van 23.000 vluchten in 2009 naar maximaal 8.000 vluchten in 2023. Maar de term "vluchten" staat al maanden ter discussie.

"Jarenlang was de consensus dat 'vluchten', 'bewegingen' zijn', zegt Ingrid Pira, Vlaams Parlementslid voor Groen. "Toen Vlaanderen de luchthaven zelf uitbaatte, werd de vergunning gerespecteerd. Maar sinds de overname door Egis worden woordspelletjes gespeeld. Zij interpreteren het dus letterlijk als vluchten, wat erop neerkomt dat er plots dubbel zoveel vluchten mogelijk zijn.”

Verschillende Vlaamse administraties geven evenwel aan dat "vluchten" toch als "bewegingen" moet worden geïnterpreteerd. Er werd uiteindelijk geadviseerd vanuit de administratie om in de milieuvergunning het woord "vluchten" te vervangen door "bewegingen".

"Maar dan, in zijn besluit, heeft de minister plots het aantal bewegingen verhoogd, van 10.000 naar 18.000 voor 2019 tot 2022, en 16.000 bewegingen vanaf 2023, de facto een verdubbeling dus", zegt Pira.

Actiegroep Vliegerplein wil alvast naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen trekken. Ook omliggende gemeenten maken zich op voor juridische stappen.




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • peter maas

    Haha,die verlenging van de startbaan is voor een reden.Wacht maar af,ze zullen nog meer redenen krijgen om te zeveren. Van mij mag die uitbreiden met vluchten,gedaan om naar Charleroi,Eindhoven of Zaventem te rijden.geloof mij er komen nog grotere dan die kleintjes.

  • pieter De Potter

    Als men klaagt over dit beetje geluidsoverlast, dan moet men ook alle spoorwegen opdoeken. Ik woon 400m van zo's spoorlijn en wordt 's nachts ook wakker van die luidruchtige goederentreinen. Idem met de autosnelwegen dan ook.

  • Dikke Van Aarschot

    Eindhoven ligt op een boogscheut

  • victor vandesande

    Antwerp airport kan alleen overleven dank zij zware subsidies. Leg een goede verbinding naar Zaventem en sluit Antwerpen . Veel geld gespaard.

  • DAVID VAN LAER

    Dit zat er aan te komen ofwel ga je voor een beperkte regionale luchthaven of anders voor een luchthaven. Trouwens een trainingsvlucht is een vlucht en dient dan ook zo genoteerd te worden, je zal zien als dit gebeurt zal het rap gedaan zijn met de sportvliegtuigjes daar en dit was en is uiteindelijk nog altijd de verborgen agenda van de luchthaven Deurne. Elke politici, bedrijfsleider, mens met gezond verstand weet dit. Op termijn moet de uitbreiding rendabel zijn niet meer of minder.