Gegevens 64.000 bezoekers Tomorrowland gestolen: uitkijken voor valse e-mails

twitter @tomorrowland
Paylogic – de ticketverdeler van Tomorrowland – is gehackt. Daarbij zouden de persoonlijke gegevens gestolen zijn van maar liefst 64.000 bezoekers die het bekende dancefestival bezochten in 2014. De organisatie waarschuwt om extra voorzichtig te zijn met e-mails voor ticketsales en promoties die niet van de officiële kanalen komen van Paylogic of Tomorrowland.

Tomorrowland werd op 23 oktober gecontacteerd door Paylogic. Die had een ongebruikelijke activiteit vastgesteld op een verouderd subsysteem. Na een uitgebreide analyse bleek er nog een oud scanbestand van Tomorrowland 2014 op die server te staan. Hij werd meteen offline gehaald. 

Gevoelige informatie

Tomorrowland benadrukt dat het alleen om namen, mailadressen, geslacht, leeftijd en postcodes van de betrokkenen gaat, niet om echt gevoelige informatie zoals bankgegevens, gegevens van kredietkaarten en paswoorden.


De festivalorganisatie geeft ook aan dat het de Gegevensbeschermingsautoriteit op de hoogte gebracht heeft van het datalek en dat het Peylogic gevraagd heeft een grondig onderzoek in te stellen naar zijn procedures, zodat een nieuw incident in de toekomst vermeden kan worden.

Paylogic zegt het voorval te betreuren. “Wij hebben alle nodige acties ondernomen om de aanwezigheid van verdere oude scanbestanden uit te sluiten. We blijven daarnaast verder investeren in de veiligheid van ons systeem. Dit incident raakt alleen Tomorrowland 2014 en niet onze andere klanten.”

Tomorrowland roept zijn betrokken klanten in een mail op om voorzichtig te zijn met e-mails over ticketsales en promoties die niet van de officiële accounts van het festival en Paylogic komen.

Wie hulp wil bij het identificeren van verdachte mails, kan terecht op www.safeonweb.be




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • David Thijs

    Vele bedrijven hebben niet eens een privacy policy, laat staan dat ze gedacht hebben aan de verzamelde data te beschermen of te wissen na gebruik. Waarom heb je als organisator nog steeds die gegevens nodig 4 jaar na datum ?

  • Roy Cooks

    En dan? het enige dat je kan overkomen is dat je nóg meer spam en reclameshit toegestuurd krijgt

  • Robert De Meulder

    Een klungel festival dat lawaai maakt en 7000 lichtjes aan en uit laat gaan met wat rook erbij en enkele dj die nog geen notenbalk kunnen lezen heeft een wankel management.Alles in verhouding.

  • Nawara nawashi

    Haha...wat leuk. Geef nooit je gegevens of heeft uw mama dat nog niet verteld.

  • Brianna Dams

    Wie gaat nu ook naar zoiets.