Geen rompslomp meer voor wie verhuist: weldra mogelijk om bedrijven automatisch op de hoogte te stellen

Verhuizen, vandaag komt daar een hele hoop administratieve rompslomp bij kijken.
Getty Images Verhuizen, vandaag komt daar een hele hoop administratieve rompslomp bij kijken.
De intussen al felbesproken wet in verband met het Rijksregister die deze week is goedgekeurd, gaat niet alleen over vingerafdrukken op onze identiteitskaarten. Zo is er ook een opvallende nieuwe dienst: het wordt binnenkort mogelijk om bij verhuis of overlijden nutsbedrijven, telecomoperatoren, ... automatisch te laten verwittigen. “Dat vermijdt rompslomp en kosten, zowel voor de burger als voor de bedrijven”, klinkt het bij minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA).

Wie verhuist, moet bij een hele hoop ondernemingen zijn of haar nieuwe adres doorgeven. Dat is telkens een serieuze rompslomp. En niet alleen voor de burger, want ook bij de bedrijven lopen de administratieve kosten op. Bij het overlijden van iemand moeten de nabestaanden dan weer een heleboel ondernemingen inlichten. Iedereen die een dierbare verliest, herkent wel de situatie waar er maanden of zelfs jaren na het overlijden nog altijd facturen worden verstuurd op naam van de dierbare.

Met het wetsontwerp wil de minister nu “een grotere service aan de burger leveren”.
 Concreet maakt het ontwerp het mogelijk dat het Rijksregister voortaan nutsbedrijven, telecomoperatoren, verzekeringmaatschappijen, enzovoort automatisch contacteert als een klant verhuist, overlijdt of van naam verandert. Jambon benadrukt wel dat de burger uitdrukkelijk toestemming moet geven.

Beveiliging

De minister onderstreept ook dat het Rijksregister onder de hoogste beveilingsstandaard valt. Het is de bedoeling dat de burger altijd kan controleren bij welke bedrijven hij toestemming heeft gegeven en die ook op elk ogenblik kan intrekken. Enkel bedrijven waarmee de burger een “duurzame contractuele relatie” heeft, vallen onder de mogelijkheid. Het is dus niet de bedoeling dat de slager van om de hoek via de klantenkaart weet waar u naartoe verhuist. De verkregen informatie mag ook niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden of doorgegeven worden aan derden. Het enige doel is om de bestanden met persoonsgegevens van de klanten bij te werken.

Van zodra de overeenkomst of het contract vervalt, moet het bedrijf dat meedelen aan het Rijksregister. De burger kan dit natuurlijk ook melden, maar het bedrijf heeft de eerste verantwoordelijkheid. Als het dat nalaat, riskeert het zware sancties, alsook een veroordeling op basis van de schending van de privacywet. Bedrijven hebben als dusdanig geen toegang tot het Rijksregister.




15 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Mario Adams

    Aan sommige reacties te zien zullen bepaalde mensen dit een schokkende onthulling vinden: 'Privacy bestaat al lang niet meer. De overheid weet alles over iedereen.'

  • Betty Dams

    Een Kerr om de tien of twintig jaar 5 telefoontjes doen. WoW, daar liggen we nu allemaal van wakker. Maar ondertussen weer wat minder privacy en weer wat meer dat de overheid van ons weet.

  • Gino Denil

    Het gaat er hem in essentie niet om dat die informatie bijgehouden wordt, Stefanie van Dijk. Maar dat dat gebeurt zonder dat we dat weten en zonder dat ons iets gevraagd werd. Ik heb er geen probleem mee als men mij dat zou vragen. Wel als het stiekem gebeurt.

  • Julien van Ghent

    De minister onderstreept ook dat het Rijksregister onder de hoogste beveilingsstandaard valt, dat zijn de luchthavens en metrostations ook. Remember.

  • Stefanie van Dijk

    Gino Denil: die informatie werd al bijgehouden, ze gaat nu enkel ook gedeeld worden mits je toestemming geeft. Goeie zaak