Geen extra verkeershinder door schrappen rijstroken en lagere snelheid op E40 naar Brussel

Beeld ter illustratie: op de E40 richting Brussel zijn er sinds vanochtend minder rijstroken ter beschikking.
Baert Marc Beeld ter illustratie: op de E40 richting Brussel zijn er sinds vanochtend minder rijstroken ter beschikking.
Automobilisten die Brussel binnenrijden via de E40 vanuit Leuven, hebben sinds vanochtend minder rijstroken ter beschikking. Maar rond 7 uur bracht de gewijzigde verkeerssituatie alvast geen extra hinder met zich mee, zo is vernomen van Brussel Mobiliteit. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageerde vorige week ontzet op de beslissing van zijn Brusselse collega Pascal Smet (sp.a).

Wie richting Montgomery of centrum wil, moet vroeger voorsorteren naar één rijstrook. Richting Meiser zullen de wegmarkeringen vandaag of ten laatste morgen worden aangebracht.

De drie monden van de tunnels van de E40 richting Montgomery, centrum en Meiser zijn na de renovatie verkleind en bieden nu nog slechts toegang aan één rijstrook. Een vierde rijstrook slaat af richting de Reyerssite en de Kolonel Bourglaan. Het trechtereffect moet zo verzacht worden. De versmalling was eerder aangekondigd en komt er nu de werf aan de Reyerstunnel richting Montgomery afgewerkt is.

"Op deze manier wordt het veel leefbaarder en wordt de doorstroming verbeterd. Hoe dichter bij de binnenstad, hoe trager het zal gaan, maar dat maakt het verkeer net vlotter", zei Mathias Dobbels, woordvoerder van minister Smet, eerder al.




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hendrik Goris

    Wordt voorgesteld als dé maatregel die opstoppingen oplost. Ongeloofwaardig.

  • Alan Janssen

    Tjonge we zijn 1 dag verder en nu al een conclusie.... misschien dachten mensen vandaag dit te mijden door de aankondiging.... ik denk dat er wat meer data (lees tijd) nodig is om een juiste conclusie te trekken.

  • Leonarda Van Opbroecke

    Zou op de Antwerpse Ring ook geen problemen geven indien de snelheid permanent op bv 80 lag. En flitsen die het overschrijdt. De dagelijkse files door ongevallen zou verdwijnen. Maar om taxen te kunnen heffen moet er eerst voor files gezorgd worden, nietwaar?

  • Toon Schouteden

    Is er gelijk trajectcontrole voorzien? Dat zorgt voor méér rust in het verkeer.

  • Michel Jacobs

    Dat is niet verwonderlijk gezien de hinder door de werken die nu afgerond zijn, reeds aanzienlijk was.