Geen cash meer op bussen en trams van De Lijn vanaf 1 juli, nieuwe tarieven vanaf 1 februari

Photo News
Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is er ook een datum voor: vanaf 1 juli kunnen reizigers tickets op de voertuigen van De Lijn niet meer cash betalen. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). De Lijn verandert bovendien zijn tarieven op 1 februari. Het gaat in de meeste gevallen om beperkte prijsverhogingen, en een enkele rit met een klassiek biljet wordt zelfs goedkoper. De prijs van het populaire sms-ticket stijgt wel met 18 procent.

Wie nog cash wil betalen voor een rit, zal een ticket in voorverkoop moeten halen. Op de voertuigen zelf zal contactloos betaald kunnen worden met de bankkaart, of met een ticket in de app van De Lijn of via sms.

"We moeten blijven streven naar een klantgerichte en performante Vlaamse vervoersmaatschappij waarbij de reiziger centraal staat", zegt Peeters. "Het contactloos betalen zorgt voor een versnelling van de ritten(verkoop) en daarnaast voor meer veiligheid van de chauffeur.”

“Er ontbreekt een kader”
De Vlaamse ombudsman vindt het geen probleem dat de overheid overschakelt naar modernere betaalmogelijkheden, maar dan moet het volgens hem op een coherente manier gebeuren. “Dit gaat wel heel sneL Er ontbreekt een kader”, aldus  Bart Weeker. “De ene keer zijn het de parkeermeters, dan bij het zwembad, enzovoort. Men moet daar goed over nadenken.”

“Bovendien maken mensen gebruikersfouten. Ik verwacht dat de overheid daar rekening mee houdt”, luidt het. “Ik wil niet dat er massaal klachten komen omdat goedmenende mensen zwartrijden doordat ze niet onderlegd zijn in contactloos betalen. Veel mensen hebben bovendien nog geen kaart voor contactloos betalen. Zelf heb ik er wel een, maar de ene keer lukt het wel en de andere keer niet.”

Sms-ticket duurder, klassiek biljet voor enkele rit goedkoper

Het sms-ticket zal vanaf februari niet langer 2,25 euro maar wel 2,65 euro kosten (inclusief operatorkost van 0,15 euro). Wie een smartphone heeft, is veel goedkoper af met een m-ticket via een app. De prijs daarvan blijft 1,8 euro. Het sms-ticket blijft ondanks het prijsverschil populair. De Lijn verkocht dit jaar gemiddeld zowat 910.000 sms-tickets per maand, tegen 118.000 m-tickets per maand. De populariteit van dat laatste ticket neemt wel snel toe, zegt de vervoersmaatschappij.

Ook een groepsticket voor tien of meer personen wordt fors duurder: van 1,30 euro per rit naar 1,60 euro per rit (+23 procent). De dagpas zal dan weer zowel op kaart als digitaal 7,5 euro kosten. Momenteel is dat in de app nog 6 euro, en via de verkooppunten 7 euro.

De prijs van de tienrittenkaarten blijft onveranderd: 16 euro op een kaartje of 15 euro via de smartphone. Een biljet voor een enkele rit in voorverkoop wordt zelfs goedkoper: van 3 naar 2,5 euro. Dat ticket bij de chauffeur kopen met cash kan nog tot 1 juli, maar dan kost de rit wel nog 3 euro.

De abonnementen tot slot worden ook wat duurder, behalve de maandabonnementen. Een Omnipas, een abonnement voor 25- tot 64-jarigen, gaat bijvoorbeeld van 319 naar 329 euro per jaar. Het abonnement voor 65-plussers zal 55 euro in plaats van 54 euro per jaar kosten. 




101 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Roger Geens

    Ik rijd nooit met het Openbaar vervoer ,daarom dat ik verschrikt heb opgekeken hoe duur zulk vervoer kost .Dat vervoer is straks nog alleen voor rijke mensen .

  • Christian Demeester

    Is dit wel wettelijk, cash is nog steeds een wettelijk betaalmiddel. Hoe moet ik dan betalen als ik geen smartphone heb en geen bankkaart?

  • Linda De Cort

    Als ze denken dat al die zwartrijders nu gaan betalen vanaf 1 juli in Antwerpen dan gaan ze bedrogen uitkomen .... meer strengere controles uitvoeren en terechte boetes onmiddellijk ontvangen van al die zwartrijders in Antwerpen

  • Hilde Peeters

    Dus nog meer betalen voor abonnement dat vooral voor schoolgaande jeugd is . die laten ze staan omdat zogezegd de bus vol zit.als ouder kan je dan maar zien hoe ze er geraken om examen te doen. Of ze staken . Maar iemand die af en toe rijdt dat is goedkoper.ik snap al die technologie niet meer dus hoop nog lang met mijn auto te rijden tot ik nergens meer mag komen.

  • Eddy Jans

    En hoe betalen kinderen zonder bankkaarten,buitenlandse toeristen,ouderen?? @stahl vorige week tickets nog cash aan chauffeur betaald in Münster (NRW).