Geen 36 urenweek meer voor nieuw spoorpersoneel

Spoorpersoneel aan het werk.
Photo News Spoorpersoneel aan het werk.
De NMBS en netbeheerder Infrabel willen af van de 36 urenweek op het spoor. Nieuw aangeworven personeelsleden zouden vanaf 1 januari 38 uur per week moeten werken. Het voorstel maakt deel uit van het ontwerp van sociaal protocolakkoord voor de periode 2020-2022, dat momenteel op tafel ligt, meldt De Tijd.

Het spoorpersoneel moet vandaag volgens zijn statuut 36 uur per week werken, maar presteert in de praktijk 40 uur. Door dat overwerk hebben de spoorwerknemers elk jaar recht op 13 compensatiedagen én 13 kredietdagen.

Naar verluidt wilde de directie de 36 urenweek aanvankelijk voor het voltallige personeel afschaffen. Dat was zelfs de belangrijkste reden waarom de socialistische bond begin juli de onderhandelingstafel verliet. De 38 urenweek zou nu alleen op nieuwe werknemers van toepassing zijn.

De vraag is of de vakbonden dat voorstel goedkeuren. Als oude en nieuwe spoorwerknemers niet hetzelfde werkregime volgen, komt het zwaar verdedigde eenheidsstatuut van het personeel bij de NMBS, Infrabel en de personeelsdienst HR Rail onder druk te staan.

Volgens HR Rail zijn de gesprekken tussen de directie en vakbonden nog lopende. Beide partijen hebben wensen en voorstellen op tafel gelegd. “Zodra hierover met de betrokken partijen een akkoord is bereikt waarin alle elementen in rekening werden genomen, zullen we hierover communiceren”, meldt HR Rail in een kort persbericht. 




83 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Louis Heyens

    @ Paul Van Oosterwijck, U schrijft "Ik heb de spoorstakingen trouwens nooit begrepen en heb er ook nooit aan mee gedaan" MAAR de vraag is of je de voordelen -die de stakers uit de brand gesleept hebben- ook NOOIT geaccepteerd hebt of heb je ze zonder loonverlies (terugval op stakingsvergoeding) toch maar zonder schaamterood aangenomen.

  • jack vandenhende

    De rode vakbond heeft voor deze sfeer gezorgd , door de boel kapot te staken . Wees dan niet verwonderd dat de directie op een bepaalt moment , de midden vinger opsteekt , en gewoon afwacht tot alles geprivatiseerd word .

  • michel De Blay

    Schaf alle treinen af en leg op de vrijgekomen spoorwegbedding een 2,3 of 4 baansweg aan . Laat die nieuwe wegen enkel gebruiken door vrachtwagens die vanop de nu bestaande geasfalteerde stations die nieuwe banen kunnen oprijden. De reizigers die vandaag de trein nemen zouden met bussen naar hun bestemming gebracht worden. Bussen zijn qua op-en afstapplaatsen veel flexibeler dan een trein die niet van zijn sporen kan.

  • Marie Paule

    Privatiseren die handel. Hoog tijd voor een ander beleid.

  • Benny Deridder

    Erwin Van Roy : Niet meer dan logisch dat salariswagens en een flinke 13e maand worden afgeschaft. Mensen van de privé moeten niet meer voordelen krijgen dan een ambtenaar.