Garantiefonds Reizen betaalde al 10 miljoen euro terug aan reizigers na faillissement Thomas Cook

Beeld ter illustratie, Thomas Cook.
REUTERS Beeld ter illustratie, Thomas Cook.
Het Garantiefonds Reizen heeft de kaap van 10 miljoen euro uitbetalingen overschreden na het faillissement van touroperator Thomas Cook. Dat meldt directeur Mark De Vriendt vandaag. Hiermee is ongeveer 30 procent van de terugbetalingsdossiers afgewerkt en zijn circa 14.300 reizigers terugbetaald.

Thomas Cook in België werd eind september failliet verklaard, nadat de gelijknamige Britse moedermaatschappij eerder was omgevallen. Daarop werd het Garantiefonds Reizen, opgericht en gefinancierd door de reissector, ingeschakeld om eerst de circa 13.000 gestrande reizigers naar huis te brengen en dan om diegenen die door het faillissement hun reisplannen in het water zagen vallen, terug te betalen. Eind november kon het fonds de eerste reizigers terugbetalen.

Als de dossiers administratief in orde zijn, worden vanaf nu de vertrekken tot en met de tweede helft van november 2019 terugbetaald, aldus De Vriendt. Het claimcenter van het Garantiefonds Reizen blijft volgens hem op schema om de grote meerderheid van de dossiers tegen mei af te ronden.




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Gaetan Jean

    Helaas klopt deze informatie niet. Ik wacht nog steeds op een terugbetaling van een reis die half oktober had moeten plaatsvinden. Tot op heden geen enkele info van het garantiefonds (behalve de automatische mail met het dossiernummer bij het indienen van een dossier) Op hun telefoonnummer krijg je ongeacht de gekozen optie steeds hetzelfde ingesproken bericht. We blijven dus in het ongewisse met geen enkel manier om met hen contact op te nemen.

  • Peter De Witte

    Mensen die bij Neckermann boekten, maar de boeking bleek zonder ons weten geboekt bij Expedia krijgen ook hun geld niet terug. Van misleiding gesproken!

  • Dany Duivejonk

    Maar mensen die een reischeque hadden krijgen geen centiem terugbetaald !!!