Foorkramers zien omzet met 20 procent dalen

Het is crisis op de kermis. De foorkramers zagen hun inkomsten in een jaar tijd met twintig tot dertig procent dalen. "Mensen besparen het eerst op hun plezier", zegt de Beroepsfederatie van Kermisexploitanten.

Mensen komen minder
In het voorjaar kunnen ze het verschil tussen een mager en een vet jaar maken. "De eerste jaarmarkten zijn heel belangrijk. Pas vanaf pinksteren móeten we geld verdienen, maar nu kunnen we een reserve aanleggen. Dat zit er dus niet in. Het weer is te slecht. De mensen komen minder", zegt Emmanuel Van den Broeck, woordvoerder van de Verdediging der Belgische Foorreizigers.

Eén rit
"Op de markt in Schaarbeek tellen wij 25 tot 30 procent minder klanten. En als ze komen, dan kopen ze een kaartje voor één rit, waar ze tot voor kort bijna altijd voor 5 euro tickets kochten."

Nieuwe attracties
"De kinderen hebben ook geen spaarpotje meer voor de kermis. Ze steken nu hun geld in hun gsm en in internet. Alleen de nieuwe attracties lokken nog veel volk", klinkt het bij de Beroepsfederatie van Kermisexploitanten. "Maar die kosten ontiegelijk veel geld. Veel foorkramers zitten dan ook met de handen in het haar." (belga/tdb)

UNKNOWN