Files kosten gemiddeld Belgisch gezin al 1.151 euro per jaar

Photonews
De enorme files op onze wegen kosten een gemiddeld Belgisch gezin van drie nu al zeker 1.151 euro, per jaar. In totaal bedraagt de economische schade voor ons land minstens 4,35 miljard euro. Dat blijkt uit een nieuwe analyse op basis van OESO-rapporten door Realty, organisator van de grootste vastgoedbeurs in België. 

We hebben vorig jaar op onze Belgische wegen samen meer dan 1 miljoen uur bumper aan bumper gereden. Een record.  Naast een pak frustratie geeft dat ook een niet te onderschatten  economische schade. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) schat de kosten van de verkeersopstoppingen op 1 à 2 procent van ons bruto binnenlands product (bbp). De meest voorzichtige inschatting gaat dus uit van een impact van 4,35 miljard euro of 383,7 euro pér inwoner op jaarbasis. Een gemiddeld Belgisch gezin - ouders met één kind - betaalt zo 1.151,1 euro aan onder meer vervroegde slijtage van de wagen, extra tankkosten en verloren (werk)tijd. Maar ook de schade aan het wegennet, waaronder sluiproutes, en de milieukosten dienen mee in de rekening te worden opgenomen. 

Wereldwijd werken bedrijven en overheden hard aan alternatieve mobiliteitsvormen om de dagelijkse verkeersinfarcten op te lossen. Die zullen steeds vaker onze woonkeuze beïnvloeden. Daarom onderzoeken Realty en de gerenommeerde professor Urbanisatie Alexander D’Hooghe (MIT) met een nieuwe studie welke van deze innovatieve oplossingen het meeste potentieel hebben om het Belgische systeem te veranderen. 




54 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Nawara nawashi

    Bovenstaande foto ziet men meer vrachtvervoer dan auto's. De helft vrachtwagens is niet voor ons bestemd. Weg dat vervoer. Was er vroeger ook niet, en was alles ook verkrijgbaar

  • Gino Denil

    De helft staat niet in de file. Dus het zal nog meer kosten voor die helft die wel in de file staat.

  • geert balliauw

    en de haven van antwerpen wil nog een nieuw dok saaftinghe dok met capaciteit van 7 milhoen TEU aanleggen zodat aantal containers kan stijgen van 10 naar 17 miljoen. Zelfs als men streefdoel haalt met binnenschipvaart en spoor zal het aantal vrachtwagens nog toenemen want die stijging kan niet opgevangen worden. Ze zijn daar zot geworden, zouden liefst snelweg uitsluitend voor vrachtwagens hebben en wij moeten dan maar met fiets en openbaar vervoer.

  • Christian Alex

    De kostprijsberekening gaat alleen over de directe autokosten. Zij houdt geen rekening met de opportuniteitstkost: wat zouden al die mensen kunnen doen/maken indien ze niet in de files stonden? Ik ken verschillende mensen die hun werk opgegeven hebben om ver onder hun capaciteiten dichter bij huis te werken. De kosten voor allerlei leveringen, aannemers enz nemen ook sterk toe, waardoor we veel meer betalen dan nodig indien het verkeer efficiënt zou verlopen.

  • Verstappen Quinten

    Ik heb dat inderdaad ook eens uitgerekend maar kwam niet aan een zo hoog bedrag. Maar het verlies in tijd en ergernis neem ik terug door systematisch betaalde ziektedagen te nemen, dat kost de staat dubbel en dik, waar mogelijk zogezegd van thuis werken. Iedere vergadering die in Antwerpen centrum of Gent centrum of Brussel centrum is ga ik niet meer naar toe.