Fietsster steekt gesloten overweg over en wordt fataal door trein gegrepen in Henegouwen

Illustratiebeeld.
David Legreve Illustratiebeeld.
Op spoorlijn 117 ('s-Gravenbrakel-Luttre) is vandaag kort voor 17 uur ter hoogte van het Henegouwse Pont-à-Celles een vrouw aangereden door een trein. Dat meldt Infrabel. Het slachtoffer, een fietsster van 40 tot 50 jaar, was op slag dood, zo is vernomen van burgemeester Pascal Tavier.

Volgens de eerste informatie was de vrouw een overweg aan het oversteken naast haar fiets, op een ogenblik dat de slagbomen gesloten waren, de lichten flikkerden en het alarmsignaal luidde. 

De vrouw van 40 à 50 jaar oud werd door de trein geschept en was op slag dood. De plaats van het ongeval ligt vlak naast het Ravel-fietsnetwerk. Het slachtoffer had geen identiteitsdocumenten of een draagbare telefoon bij, aldus burgemeester Tavier.

Infrabel heeft sinds begin dit jaar al 32 ongevallen van dit type opgetekend, met een "bovengemiddeld" zware balans: vijf doden en 14 gewonden waarvan vier zwaargewonden. Die balans is al zwaarder dan over heel 2018 en 2017.




18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • gustaaf Van Bever

    @willy verbeeck..Veel te vroeg dicht??? En de veiligheidsmarge dan? Wat bij een overweg waar plots een file ontstaat? Ik zal trouwens nooit gaan stilstaan op de sporen zelfs met open slagbomen...enkel aansluiten als er plaats is er voorbij. Maar hoeveel doen er dat????? En dan gaan panikeren als de bel luid...Beter wat te vroeg dan nipt op tijd...

  • peter colson

    @Johan Vervaeck: halve slagbomen of hele slagbomen, dat is praat voor de vaak. Met een volledige slagboom kruipen ze er onderdoor. Een volledig slagboom met een ijzeren net onder en ze kruipen er over. Dat zijn dan ook allemaal verstrooide mensen. Bij ons in het station hebben wee 2 tunnels om van het ene spoor naar de andere te gaan. En waar lopen ze? Over de sporen, kunnen ze 2 min. besparen

  • willy verbeeck

    Weet je hoe dat komt? De slagbomen gaan veel en veel te vroeg dicht en daarom worden de mensen dat nutteloze wachten beu en steken dan toch over met alle gevolgen van dien.

  • maud hallett

    ze weten het maar toch doen ze het, sterkte aan de machinist

  • Dirk Van Den Bossche

    Vooral erg voor de treinbestuurder.