Fietsen in Vlaanderen: dit zijn de best scorende steden en gemeenten

Op het vlak van fietsveiligheid kan het nog beter. Zo vindt net niet de helft (47 procent) dat kinderen in hun gemeente niet veilig naar school kunnen fietsen. (archieffoto)
Foto Baert Op het vlak van fietsveiligheid kan het nog beter. Zo vindt net niet de helft (47 procent) dat kinderen in hun gemeente niet veilig naar school kunnen fietsen. (archieffoto)
In de Vlaamse steden en gemeenten is het voor zes op de tien fietsers aangenaam fietsen, maar slechts een derde vindt het ook comfortabel. Dat blijkt uit het jongste Vlaamse Fietsrapport van de Fietsersbond en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. 

Het algemene beeld is gematigd positief, maar vooral op het vlak van fietsveiligheid kan het nog beter. Zo vindt net niet de helft (47 procent) dat kinderen in hun gemeente niet veilig naar school kunnen fietsen. Iets minder respondenten (42 procent) vindt dat ook ouderen evenmin met een gerust hart kunnen fietsen. De fietsinfrastructuur gaat er na een heraanleg van een straat ook niet per se op vooruit: minder dan de helft (48 procent) vindt dat er sprake is van verbetering na een heraanleg.

"Uit deze resultaten blijkt duidelijk dat er nog meer ruimte voor de fiets nodig en gewenst is", zegt Fietsersbond-woordvoerder Wies Callens. "Vandaar de oproep om echt werk te maken van een fietsbeleid op gemeentelijk niveau.”

In de bevraging werd onder meer gepeild naar fietscomfort, fietsveiligheid en de infrastructuur in de stad of gemeente waar de respondent het vaakst fietst. Ruim de helft van de driehonderd Vlaamse steden en gemeenten kregen minstens vijftig beoordelingen, en werden dus opgenomen in het rapport.

Inspireren

De best scorende steden en gemeenten komen in aanmerking om verkozen te worden tot fietsgemeente of -stad 2020. Bij de grote gemeenten en steden gaat het tussen Genk, Kortrijk en Mechelen, bij de middelgrote gemeenten tussen Deinze, Koksijde en Lommel en bij de kleine gemeenten tussen Boechout, Ravels en Zutendaal. De laureaten worden op 6 oktober bekendgemaakt. Zij krijgen een subsidie van 50.000 euro om in fietsvoorzieningen te investeren.

Aan de bevraging namen eind vorig jaar zowat 24.000 fietsers deel. Het hele Vlaamse gewest krijgt een score van 61 op 100. “Het goede nieuws is dat heel wat steden en gemeenten opvallend beter scoren dan het gemiddelde”, reageert Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “We hopen dat deze koplopers anderen kunnen inspireren.”

Benieuwd naar de score van jouw gemeente? Alle resultaten kan je hier bekijken.

Zelf meer fietsen? Bekijk het aanbod van e-bikes op HLN Shop.




15 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Danny Damiaens

    Dus iedereen kan de bevraging invullen,stel mij daar wel vragen bij!Hoeveel zouden er echt fietsen?

  • Tom Henri

    Dan moeten ze het fietspad ook willen gebruiken. Ooit 3 meter onteigend geweest voor een fietspad dat zelden gebruikt wordt. En geloof me vrij, de coronafietsers zijn de ergste.

  • Johan wouters

    Het grote verschil tussen België en Nederland is buiten dat in Nederland enorm veel fietspaden zijn ze bij kruispunten en ronde punten geen voorrang hebben en ze dat ook respecteren. In België vliegen de fietsers gewoon de baan over of een rond punt op omdat ze denken dat ze zich alles kunnen permitteren als zwakke weggebruiker. Hoeveel overtredingen ik dagelijks zie door fietsers zie ik nooit in Nederland want daar zijn de fietsers veel gedisciplineerder en daardoor krijg je veel meer respect

  • Mario Tersago

    Ik sta u bij, Ricky Everts.. Bekroon de beste gemeenten/steden maar investeer in de slechtsten. Ik woon aan de grens met Nederland en als je de indeling en infrastructuur vergelijkt (zowel op de snelweg als de fietspaden), dan ben je beschaamd om belg te zijn. Woonwerkverkeer met fiets in België, is als rijden met een fiets over een aardappelveld met de auto's die vlak naast je rijden.

  • mich lee

    Er is niet persé meer plaats nodig voor de fiets, wel een betere plaats, en een correcte plaats. Hoeveel fietsers weten dat ze aan een rond punt vaak voorrang moeten verlenen aan autoverkeer dat het rondpunt verlaat (aangeduid met een opgekeerde driehoek op het fietspad). Bitter weinig. Zorg ervoor dat fietsers gescheiden van de weg fiets door het fietspad te verleggen weg van de rijbaan (rijbaan, parkeerstrook, fietspad ipv rijbaan, fietspad, parkeerstrook)