Fietsbatterij vliegt in brand tijdens opladen: 50 mensen geëvacueerd uit flatgebouw

Mathias Mariën
In de Edward de Denestraat in Assebroek is vanochtend omstreeks 7.45 uur brand uitgebroken in een flatgebouw. Het vuur ontstond op het gelijkvloers toen een batterij van een elektrische fiets tijdens het opladen vuur vatte.

De vlammen en rook verspreidden zich snel in het appartement, waardoor de bewoners zelf niet meer konden blussen. De brandweer kwam ter plaatse, maar toen had de brand zich al verspreid over het hele appartement. Door de hitte was ook het raam al gesprongen.

Ze konden niet voorkomen dat de flat volledig uitbrandde. Door de rookontwikkeling in de gang van het flatgebouw moesten alle bewoners - een vijftigtal - geëvacueerd worden. De brandweer kon wel voorkomen dat het vuur zich verspreidde naar andere flats.

Het getroffen appartement is onbewoonbaar verklaard. Na de bluswerken kunnen de andere bewoners normaal gezien terug naar hun appartement.