Fiets- en voetgangersbrug over Gentse Watersportbaan in 2018

creative commons - pvhuf
Het Gentse stadsbestuur wil in 2018 een brug over de Watersportbaan bouwen om een snelle en veilige verbinding te vormen tussen de Noorderlaan en de Zuiderlaan ter hoogte van de sportinfrastructuur Blaarmeersen. Vier ontwerpbureaus starten met een studieopdracht, verduidelijkt de Gentse schepen Filip Watteeuw (Groen).

"De fiets- en voetgangersbrug over de Watersportbaan is een belangrijke schakel in de realisatie van de hoofdfietsroute en de groenas "Westerringspoor", zoals voorzien in het ruimtelijk structuurplan en het mobiliteitsplan van de stad Gent", zegt schepen Filip Wateeuw, bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken.

"De fietsroute linkt het voormalige spoorstation van Oostakker met het station Gent-Sint-Pieters en gebruikt een belangrijk deel van het vroegere Westerringspoor. De fietsas verbindt grote stadsdelen met elkaar en is een onderdeel van het bovenlokale functionele provinciale fietsroutenetwerk." Verwacht wordt dat dagelijks drieduizend fietsers en voetgangers gebruik zullen maken van de brug.

De Vlaamse Bouwmeester selecteerde acht ontwerpteams en -bureaus uit 59 inzendingen, en de stad koos daar nu vier kandidaten uit die tegen eind augustus een ontwerp moeten leveren. In september wordt een ontwerp gekozen en nog dit jaar wil de stad de opdracht gunnen.

De ontwerpers moeten bijzondere aandacht besteden aan de vormgeving en architectuur van de brug en de inpassing in het landschap, aangezien die brug een belangrijke rol zal spelen in de toekomstige identiteit van de Watersportbaan en omgeving. Het perspectief over het wateroppervlak op beide uiteinden van de Watersportbaan moet alvast bewaard blijven. Een maximale transparantie van de ruimte onder de brug is zelfs wenselijk, vraagt het bestek.

Los daarvan, starten in het najaar 2015 de werken aan een onderdoorgang aan de Rozemarijnbrug op de belangrijke fietsas aan de Coupure.