Exact vijf jaar na invoering weet 1 op de 5 nog niet wat ritsen is

Morgen staat ritsen exact vijf jaar als verplichting in de wegcode, maar we zijn nog steeds niet helemaal mee. 19% van de chauffeurs weet niet hoe ze dat precies moeten doen. Dat is nauwelijks een verbetering ten opzichte van drie jaar geleden, toen het om 23% ging. En de anderen? Die ergeren zich daar blauw aan.

U herkent het wel: vertraagd of stilstaand verkeer door een flessenhals. Door werken, een ongeval, of gewoon omdat de wegsituatie er nu eenmaal zo is, komen twee of meerdere rijstroken samen. Als ervaren ritser weet u dat u dan zo ver mogelijk moet doorrijden, en pas vlak voor de versmalling mag invoegen. Maar waarom belemmeren die voorliggers die al véél eerder willen invoegen dan het verkeer? En waarom laten anderen u er helemaal niet tussen?

Precies vijf jaar nadat op 1 maart 2014 ritsen als een officiële verplichting in de wegcode werd opgenomen, weet 19% van de bestuurders nog altijd niet hoe ze dat precies moeten doen. Dat blijkt uit een enquête van VIAS. “Bijna alle Belgen kennen het principe wel, en 81% weet ook exact hoe het toe te passen”, zegt Stef Willems van het verkeersinstituut. “Toch meent een vijfde van de bestuurders dat ze bij een wegversmalling nog steeds zo snel mogelijk moeten invoegen.” Hardleers, of uit angst als ‘voorkruiper’ te worden aanzien? “Het ritsprincipe is op wegen met ten minste twee rijstroken in dezelfde richting nochtans een algemene regel die door alle bestuurders nageleefd moet worden, zonder dat daarvoor signalisatie nodig is”, legt Willems uit. Enkel op een snelwegoprit geldt de regel niet. “Als iedereen ritst, benutten we niet alleen de capaciteit van de weg beter, maar is er ook minder stress, irritatie en eventuele agressie.”

Boete van 58 euro

Door verkeersborden op knelpuntlocaties en infocampagnes doen we het al iets beter dan in 2016, toen 77% kon zeggen wat ritsen inhoudt - al blijft het nog altijd maar een verbetering van 4 procentpunt in drie jaar. Nochtans is niet of foutief ritsen een steeds grotere bron van irritatie in het verkeer. Ruim 8 op de 10 (84%) Vlamingen ergeren zich eraan. In 2016 riep het bij 61% wrevel op. “Omdat almaar meer bestuurders beseffen dat het de regel is, neemt ook de ergernis tegenover wie zich er niet aan houdt toe.” Al is er nóg een reden om voortaan toch zo ver mogelijk door te rijden voor je invoegt. “Niet-ritsen is een overtreding waarvoor je een boete van 58 euro riskeert”, aldus Willems.

Hoe moet het dan wel?

1. Rij zo ver mogelijk door op de rijstrook die gaat wegvallen
2. De bestuurder op de aangrenzende rijstrook maakt vrijwillig ruimte om u ertussen te laten
3. Voeg in




83 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Carl Parker

    Hilde Peeters: dan ben je even koppig.

  • Hilde Peeters

    ritsen is aan wegversmallingen niet aan stoplichten waar ze dan helemaal naar voor rijden op het verkeerde rijvak en dan vooraan er tussen willen ik vertik het omdie er tussen te laten ik moet ook aanschuiven

  • Yvan Lissens

    Als men hier nog denkt dat men voorrang van rechts heeft bij het invoegen op een autosnelweg, dan zal ritsen op een flessenhals zeker nooit lukken. Bij elke oprit van een autosnelweg staat, meestal op het eind van de invoegstrook, het verkeersbord B1 (voorrang verlenen, in dit geval aan het verkeer dat reeds op de snelweg is).

  • Patrick De pauw

    Het is niet zoals hier iemand zegt dat je van rechts komt om erin te ritsen dat je voorrang hebt er staat zelfs bij een inrit een plaat dat je voorrang moet verlenen aan de snelweg dus pech!en dan een vraag of je er tegen mag rijden?doe maar ik rij met een vrachtwagen en ik zal erover heen gaan en je hebt brokken waar uzelf zal voor betalen en de schade van mijn voertuig want je hebt geen voorrang terug pech!

  • Jan Boden

    Dat is de eerste keer dat ik daar van hoor en het zou nog verplicht zijn ook.

Video