Ex-piloten: “Onmogelijk dat Belgische piloot vliegtuig van VN-baas Hammarskjöld neerhaalde”

Voormalig VN-secretaris-generaal Dag Hammarskjöld in 1953.
AP Voormalig VN-secretaris-generaal Dag Hammarskjöld in 1953.
Het is technisch onmogelijk dat een licht vliegtuig als de Fouga Magister, met de Belgische huursoldaat Jan Van Risseghem aan de stuurknuppel, in september 1961 het vliegtuig van toenmalig VN-secretaris-generaal Dag Hammarskjöld heeft neergehaald in Noord-Rhodesië, het huidige Zambia. Tot die conclusie komen de gepensioneerde piloten Wilfried De Brouwer en Karel Vervoort onafhankelijk van elkaar.

Dat het vliegtuig van Hammarskjöld zou zijn aangevallen door een kleine Fouga Magister van de Katangese luchtmacht (AVIKAT) is een these die in tal van artikels, boeken, een rapport van VN-experten en recent nog in de documentaire ‘Cold Case Hammarskjöld’ geopperd wordt.

De Zweed Hammarskjöld kwam om het leven in de nacht van 17 op 18 september 1961, toen de DC-6 met hem aan boord crashte dichtbij het vliegveld van Ndola (in het huidige Zambia). De bemanning en de 16 inzittenden kwamen allemaal om. "We zijn er 100 procent van overtuigd dat de DC-6 niet werd neergehaald door een Fouga, alle geruchten en theorieën daarover zijn fake news", schrijft generaal Wilfried De Brouwer in een artikel gepubliceerd door het tijdschrift van de 'Vieilles Tiges', de oudgedienden van de Belgische luchtvaart.

lees verder onder de foto:

De Zweed Hammarskjöld kwam om het leven in de nacht van 17 op 18 september 1961, toen de DC-6 met hem aan boord crashte dichtbij het vliegveld van Ndola (in het huidige Zambia).
AP De Zweed Hammarskjöld kwam om het leven in de nacht van 17 op 18 september 1961, toen de DC-6 met hem aan boord crashte dichtbij het vliegveld van Ndola (in het huidige Zambia).

“Mission impossible”

Volgens De Brouwer is de afstand van 228 zeemijl tussen Kolwezi, waar de Fouga gestationeerd was, en Ndola te groot voor het lichte toestel. "De Fouga is verondersteld van te dalen, de DC-6 te onderscheppen en neer te halen, weer te klimmen en terug te keren naar Kolwezi. Een dergelijke vlucht zou ongeveer twee uur in beslag nemen. Goufa-piloten met ervaring weten dat ze na een uur en twintig minuten op de grond moeten zijn, met een reserve van maximum 150 liter. Indien men die reserve gaat gebruiken zou men nog ongeveer 13-14 minuten kunnen vliegen, met de teller op nul bij de landing. Een zending Kolwezi-Ndola (interceptie)-Kolwezi kan dus gecatalogeerd worden als Mission Impossible!", klinkt het.

Zijn voormalige collega Karel Vervoort komt tot dezelfde conclusie in een reeks aantekeningen gericht aan minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR), die Belga kon inkijken. Hij zegt dat het een "normaal luchtvaartongeval" was, een onbedoelde botsing tegen de grond of een ‘Controlled flight into terrain’ (CFIT) in het vakjargon. Mogelijk lag vermoeidheid bij de Zweedse bemanning aan de oorzaak, stelt Vervoort. 

lees verder onder de foto:

Jan Van Risseghem.
RV Jan Van Risseghem.

Verschillende onderzoeken

Het vliegtuigongeval was het voorwerp van verschillende onderzoeken door de Rhodesische autoriteiten en de VN, die in het algemeen ook tot de conclusie kwamen dat het om een CFIT ging. In 2017 kwam een groep experts onder leiding van de voormalige Tanzaniaanse rechter Mohamed Chande Othman, die door de VN werd belast met een nieuw onderzoek, tot de conclusie dat "op basis van alle gegevens die we hebben, het mogelijk lijkt dat een externe aanval of dreiging de oorzaak was van de crash".

In zijn conclusies zei Othman niet in staat te zijn de bewering van de Belgische piloot bijgenaamd ‘Beukels’ te bevestigen. Die had in 1967 aan de Franse diplomaat Claude de Kemoularia gezegd dat hij het vliegtuig van de VN-baas per ongeluk had neergehaald.




21 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Luc Dhondt

    Volgens de documentaire had de"afluisteraar in Cyprus de piloot horen zeggen: "Ik heb hem geraakt....". Volgens de getuigenis van Coppens had Jan van Risseghem de binnenkant van het vliegtuig gedemonteerd om zo veel mogelijk gewicht te verliezen” “Hij zei: ‘Ik ben voor die missie vertrokken zonder parachute.’ Zijn radio, de achterste zetel: alles wat overbodig was, heeft hij op de grond gelaten." Hoe kon die in Cyprus dat gehoord hebben als Jan geen radio had?........

  • Jan De Bisschop

    vervolg: Een VHF radiocontact boven Ndola reikt onmogelijk tot Cyprus. Vandaar mijn vraag.

  • Jan De Bisschop

    Een vraag aan Mr Karel Vervoort: Had de FUGA CM170, gestationeerd op Kolwezi ( of Kipushi) HF radio aan boord naast de gebruikelijke VHF? Bij alleen VHF is de bewering ongegrond van agent Charles Southall van de NSA ( luisterpost Cyprus in sept. 1961) dat hij stem kon onderscheppen van een piloot die zei: “Ik heb hem geraakt. Er zijn vlammen! Hij gaat neer. Hij crasht!” Volgens hem moet het om de piloot gaan die bekendstond als The Lone Ranger (J V Risseghem). Een VHF contact boven Ndola ...

  • Remus Bogaert

    Iemand heeft dat toestel neergehaald , is het de Belg niet dan iemand anders , laat dat duidelijk wezen . Een ongeluk kwam de westerse wereld (lees USA,UK , BAlgië,Frankrijk) goed uit ... het was nooit een ongeluk , wat men ook beweerd.

  • Johan Plasschaert

    Experts we hebben er al genoeg in ons landje,al die zogenaamde heerschappen mogen allemaal terug naar school,om iets te studeren dat nu moet gebeuren!.