Evenveel ultrafijnstof rond Brussels Airport als in de stad

Photo News
Wie rond Brussels Airport woont, krijgt gemiddeld evenveel ultrafijnstof binnen als wie in de stad woont. Dat blijkt uit een studie van de Vlaamse onderzoeksinstelling VITO naar de impact van het vliegverkeer op de omgeving in opdracht van de luchthavenuitbater. Die zegt al maatregelen te hebben genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. 

"In de omgeving van Brussels Airport zijn de concentraties ultrafijnstof (deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer, red.) verhoogd als gevolg van de luchthavenactiviteiten", staat in het rapport te lezen. Dit baseerde zich op metingen op acht locaties in de noordoostelijke rand rond de luchthaven (Steenokkerzeel, Kampenhout, Erps-Kwerps). De gemiddelde concentratie bedraagt 10.000 tot 20.000 deeltjes per kubieke centimeter. "Dat is vergelijkbaar met meetpunten op een stedelijke achtergrondlocatie", zo luidt het.

Korte pieken

Er werden lokaal wel korte pieken van ultrafijnstof gemeten, tot zeven keer hoger dan het gemiddelde, die vermoedelijk verband houden met het landen en opstijgen van vliegtuigen. "Deze hoge concentraties zijn van redelijk korte duur en neigen ook snel af te nemen met toenemende afstand van de luchthaven", klinkt het. De allerhoogste pieken worden gemeten op de landingsbanen zelf, bij vertrek of landing. 

Brussels Airport zegt dat de resultaten van de metingen in lijn liggen met die van een eerdere studie en ook met de ultrafijnstofconcentraties die op andere luchthavens worden gemeten.

Maatregelen

De luchthavenuitbater voegt toe dat er al maatregelen werden genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zo worden er bijvoorbeeld elektrische bussen ingezet om passagiers van en naar het vliegtuig te voeren. Wat de vliegtuigen betreft, zij gebruiken maar één motor om te taxiën (ook elektrisch taxiën wordt onderzocht) en de taxitijd wordt zo kort mogelijk gehouden. Daarnast moeten luchtvaartmaatschappijen die met modernere vliegtuigen naar Zaventem vliegen minder betalen voor het gebruik van de luchthaven.

Het onderzoek naar ultrafijnstof was een van de studies die Brussels Airport beloofde te bestellen in het kader van het Forum 2040. In dat discussieforum bespraken eind 2017-begin 2018 een tachtigtal belanghebbenden (omwonenden, gemeenten, bedrijven, experts) de toekomstplannen van de luchthaven. 

Studie over grondgeluid

Een andere studie ging over het grondgeluid. Op basis daarvan werd beslist om een nieuwe locatie te zoeken voor het proefdraaien van vliegtuigen, om het grondgeluid voor de omwonenden te verminderen. Proefdraaibeurten zijn noodzakelijk om de veiligheid van de vliegtuigoperaties te garanderen, legt Brussels Airport uit. Ze zijn onder meer verplicht na een onderhoudsbeurt aan de motoren van een toestel. Op de luchthaven zijn er elk jaar gemiddeld zowat 270 proefdraaibeurten, waarbij er in de omgeving soms tot 75 decibel geluid wordt gemeten. 

BELGA



11 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • DIRK RASSCHAERT

    Dat is van al die vliegtuigen die op diesel vliegen !!! Zeker weten !!! Maak er een LEZ- zone van !!!

  • piet devlieger

    Nogal logisch. Volgens onderzoek van de milieufederatie Nederland stoot een Boeing 747 die opstijgt, evenveel fijnstof uit als een miljoen vrachtwagens. En wat nu met de LEZ ? Zullen die de boel weer in evenwicht brengen ? Ik vrees van niet.

  • Willy Scholaart

    Een LEZ zone voor de vliegtuigen vraag het op 6 MAART eens aan anuna en co....

  • Roger Janssens

    30 km per uur in Brussel, ze moeten zich maar aanpassen. Auto's moeten dat ook kunnen!

  • Axel Van Bellingen

    Allez,de fundering voor een vliegtuigtaks is gelegd.