Ergernis in het verkeer: zoveel chauffeurs blokkeren drukke kruispunten tijdens de spits

belga
Tijdens de spits worden drukke kruispunten in de stad in twee derde van de gevallen geblokkeerd door ongeduldige chauffeurs die nog net door het groen rijden en daardoor vast komen te staan in het midden van de baan. Wanneer het licht vervolgens voor de tegenliggers op groen springt, moeten die een deel van hun tijd afstaan om de gehaaste chauffeurs alsnog te laten passeren. Dat blijkt uit een onderzoek van Touring.

"De ongeduldige automobilist rijdt nog snel door het groene licht en komt in het midden van het kruispunt stil te staan in de file voor hem die er staat door een licht aan een volgend kruispunt dat op rood staat", legt Touring uit. Daardoor moeten auto's die uit de dwarsliggende straten komen, de eerste fase van hun 'groene licht'-tijd aan zich voorbij laten gaan, tot het hinderend verkeer zich uit de voeten heeft gemaakt. Wanneer ook zij het kruispunt oprijden, raakt dat uiteindelijk helemaal geblokkeerd.

Een irritant gegeven dat niet alleen voor heel wat wrevel bij automobilisten zorgt, maar dat volgens Touring ook zorgt voor extra opstoppingen en hinder.

Wegcode

Het onderzoek werd uitgevoerd op 15 drukke kruispunten in Antwerpen, Brussel, Gent, Charleroi en Namen. De resultaten van het onderzoek waren opmerkelijk: in twee derde van de gevallen moesten de chauffeurs die zich niet op de hoofdbaan bevonden, meer dan de helft van hun groene tijd afstaan. Eén kruispunt werd tijdens de spits zelfs iedere keer geblokkeerd.

Nochtans is de wegcode duidelijk wat betreft dat soort ongeduldig gedrag: artikel 14.2 stelt dat "zelfs indien verkeerslichten het toelaten, een bestuurder het kruispunt niet mag oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten".

Dat veel chauffeurs tegen de regels van de wegcode in toch nog door het groen rijden, zou te maken hebben met de frustraties die ze ondergaan in de spits

Frustraties

De reden dat zoveel chauffeurs het er - tegen de regels van de wegcode in - toch op wagen, zou volgens Touring te maken hebben met de frustraties die ze ondergaan tijdens de spitsuren. Onoordeelkundig aangelegde infrastructuur, wegenwerken die op een onverantwoord tijdstip plaatsvinden en verkeerlichten die niet goed zijn afgesteld; het zou allemaal heel wat opgekropte woede in het stedelijk verkeer teweeg brengen.

Desalniettemin wil Touring erop wijzen dat - hoe ergerlijk ook - geen van bovenstaande dingen chauffeurs het recht geeft de wegcode te schenden en extra hinderend verkeersgedrag te vertonen.