Elke maand zes slachtoffers door ongevallen met ambulances: kwart bestuurders weet niet hoe weg vrij te maken voor prioritair voertuig

Archiefbeeld: Zoersel (Kapellei) aanrijding met een ziekenwagen, er vielen enkele lichtgewonden.
Marc De Roeck Archiefbeeld: Zoersel (Kapellei) aanrijding met een ziekenwagen, er vielen enkele lichtgewonden.
In 2017 raakten 37 mensen zwaargewond of stierven ze zelfs door ongevallen met ambulances, dat zijn er gemiddeld zes per maand. Het is een van de resultaten die verkeersinstituut Vias vandaag bekend maakte naar aanleiding van een enquête over de kennis over prioritaire voertuigen. Daaruit blijkt ook dat een kwart van de bestuurders niet weet hoe ze de weg moeten vrij maken voor een naderend prioritair voertuig.

In de afgelopen maand is zes op de tien Belgen (59 procent) minstens één keer aan de kant moeten gaan om een prioritair voertuig door te laten. Twee op de tien moesten zelfs twee keer of meer aan de kant gaan. De meeste bestuurders blijven daar rustig onder, maar toch 8 procent zegt stress te hebben wanneer een prioritair voertuig nadert. Jonge bestuurders (22 procent) zijn vier keer vaker gestresseerd dan de automobilisten van 35 jaar en ouder (5 procent).

Weg vrijmaken

Het grootste probleem voor de bestuurders van de ambulances, politievoertuigen, brandweerwagens en andere prioritaire voertuigen is het feit dat een kwart van de Belgen niet weet hoe de weg vrij te maken voor deze voertuigen. 

Te vaak gaat er tijd verloren of worden er ongevallen veroorzaakt doordat bestuurders te bruusk remmen, niet gecoördineerd opzij gaan, blijven doorrijden tot ze een kruispunt blokkeren of zelfs de prioritaire voertuigen proberen volgen om sneller te zijn.

Wanneer de respondenten gevraagd werd hoe ze uitwijken voor een prioritair voertuig is bijna 1 op de 7 (15 procent) van mening dat de beste manier is om helemaal naar rechts uit te wijken en de linkerrijstrook vrij te laten. De efficiëntste manier is echter om een gang vrij te laten tussen de linkerrijstrook en het rijvak hier rechts van. Van de respondenten vinden 7 op de 10 (72 procent) dit visgraatprincipe de aangewezen methode. Het gebruik zal in het voorstel voor de vernieuwde wegcode die in 2021 van kracht wordt expliciet voorzien zijn.

Lees ook: Zo vorm je een juiste ‘reddingsbaan’ op de snelweg

Prioritaire voertuigen

De enquête toont aan dat de kennis over prioritaire voertuigen eveneens beter kan bij de Belgen. Vias verduidelijkt dat elk voertuig met een blauw zwaailicht en een geluidstoestel dat aanstaat een prioritair voertuig is en dus voorrang heeft. Slechts 18 procent van de Belgen is op de hoogte van deze regel en 17 procent van de respondenten denkt dat een prioritair voertuig al door het rood mag rijden als het enkel zijn blauw zwaailicht aanheeft. Nog eens 37 procent weet niet dat prioritaire voertuigen in een dringende situatie ook de snelheidslimiet in een zone 30 mogen overschrijden.

De regels kennen blijkt erg belangrijk, want meer dan 1 ongeval op 2 (53 procent) met een prioritair voertuig gebeurt op een kruispunt. Majoor Laurent Ledeghen van de Brusselse brandweer roept op tot burgerzin en respect op de weg. "Om snel ter plaatse te raken moeten we rekenen op de burgerzin en de goede reflexen van bestuurders. Maar zij moeten ook kunnen rekenen op een samenhangende mobiliteitspolitiek. Het probleem moet in zijn geheel bekeken worden en dan hebben we het over het filevraagstuk, de vele wegenwerken en de nieuwe weginrichtingen", aldus majoor Ledeghen.

Bestuurders

In een recente bachelorproef van Charlotte Meersseman en Astrid Naessens werden 200 bestuurders van prioritaire voertuigen ondervraagd. Daaruit blijkt dat driekwart van hen rijden met een dergelijk voertuig als gevaarlijk beschouwt en een kwart van de bestuurders had al eens een ongeval.

De enquête van Vias werd afgenomen bij een representatieve groep van 1.000 personen uit de Belgische bevolking. Het verkeersinstituut benadrukt wel dat de cijfers nog een onderschatting zijn, want de ongevallen met politievoertuigen zijn niet opgenomen in het onderzoek. In 2016 waren er zo'n honderd ongevallen met politiewagens.




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    Ok een reddingswagen ,ambulance ,maar eerlijk ,wat heb je aan een ambulance of reddingswagen als de chauffeurs ook hun verstand op nul hebben als je ziet rijden , ze kunnen ook een beetje defensief rijden en ervoor zorgen dat ze in hospitaal aankomen ,met een sirene op en blauwlicht is nog steeds geen garantie dat de weg zomaar vrij is,blijkbaar een beetje gezond verstand en vertragen voor een wagen die niet snel weg is was ook veel beter dan ongeval te hebben.

  • Erwin Vandriessche

    Het beste is zoals in de buurlanden is een reddingssteeg te maken tussen de files Die op het linkerrijvak gaan links en die op het rechter rijvak naar rechts. Doch is onze wegenknfrastrucktuur soms zo verbouwd dat het zelfs niet mogelijk om uit te wijken voor een prioritair voertuig. En ook de prioritaire voertuigen kunnen voorzichtiger rijden en niet gelijk zotten overal door en tussen vlammen.

  • guido vermeyen

    Om te beginnen het decibel van die sirenes moeten naar omlaag, neem als voorbeeld die Franse ambulances, iedereen hoort ze en weten uit welke richting ze komen. Bij de Belgen is het natuurlijk anders, daarom zijn we Belgen, met onze ambulance sirenes weten we niet uit welke richting ze komen , tegemoet, achter ons ?omdat die sirenes sferisch zijn , of random, als je niet weet uit welke richting ze komen, reagereert men abnormaal, met alle gevolgen vandien.

  • Eric Vanquickelberghe

    De meesten weten inderdaad niet wat ze moeten doen, maar er zijn minstens evenveel klojos op de baan die gewoon"foert" zeggen en een prioritair voertuig niet doorlaten. Het wordt aan de chauffeurs ook niet geleerd in de rijscholen wat ze moeten en/of kunnen doen. Ik rij zelf met brandweerwagens, dus ik spreek uit ervaring.

  • marc werbrouck

    Een aantal chauffeurs weigert pertinent opzij te gaan voor een prioritair voertuig. Andere mensen kennen gewoon de breedte noch de lengte van hun voertuig wat wel heel essentieel is zeker in steden met verouderde en oude smalle straatjes.