Elke dag 4.370 chauffeurs geflitst

Vorig jaar zijn net geen 1,6 miljoen bestuurders betrapt op overdreven snelheid. Dat zijn er ruim een kwart méér dan in 2016. De trajectcontroles op de autosnelwegen genereerden zelfs dubbel zoveel boetes.
belga Vorig jaar zijn net geen 1,6 miljoen bestuurders betrapt op overdreven snelheid. Dat zijn er ruim een kwart méér dan in 2016. De trajectcontroles op de autosnelwegen genereerden zelfs dubbel zoveel boetes.
Vorig jaar zijn net geen 1,6 miljoen bestuurders betrapt op overdreven snelheid. Dat zijn er ruim een kwart méér dan in 2016. De trajectcontroles op de autosnelwegen genereerden zelfs dubbel zoveel boetes.

In 2017 vlogen 1.595.991 chauffeurs op de bon voor te snel rijden, goed voor 4.373 per dag, zo blijkt uit cijfers van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). Een stijging van liefst 27,5% tegenover de 1.252.172 bestuurders die een jaar eerder tegen de lamp liepen. "De toename is voornamelijk te verklaren door het gestegen aantal trajectcontroles én door de radars die de lokale politiezones aangekocht hebben", zegt Kamerlid Brecht Vermeulen (N-VA), die de cijfers opvroeg.

De trajectcontroles op de autosnelwegen zijn goed voor 17,6% van alle snelheidsboetes. Vooral op de E17 richting Antwerpen laten veel chauffeurs zich betrappen, goed voor bijna 150.000 pv's. De trajectcontrole op de E40 richting Brussel leverde zo'n 90.000 boetes op.

Aan de vaste flitspalen laten steeds minder bestuurders zich vangen. Waar ze in 2015 nog goed waren voor ruim een kwart van de bekeuringen, was dat aandeel vorig jaar gezakt tot één op de zes - toch nog altijd ruim 262.000 overtredingen. Aangezien trajectcontroles het aantal ongevallen sterker doen dalen dan vaste snelheidscamera's én die controles ook als 'eerlijker' ervaren worden, geeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) daar de voorrang aan. Tegen eind volgend jaar komen er in Vlaanderen 70 nieuwe trajectcontroles bij op gewestwegen, bovenop de 55 die vandaag al actief zijn.

Franse politieagenten kijken door een camera die de snelheid van voorbijrazende voertuigen detecteert naar de weg.
AFP Franse politieagenten kijken door een camera die de snelheid van voorbijrazende voertuigen detecteert naar de weg.



185 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Erik Snarevlis

    Amai, dat is goed voor een 80 Miljoen Euro op jaarbasis.. te betalen met het geld dat je overhoud nadat de staat al met 50% van je loon is gaan lopen wel te verstaan. Wat me meer stoort zijn de azijnpissers hier onder die het nog toejuichen dat iemand die 3 km/h te snel rijd als gek en incapabel wordt bestempeld terwijl er mensen worden neergestoken, overvallen, in elkaar geklopt zonder reden die ongestraft zonder 1 Euro boete te betalen hier vrij tussen hen lopen.

  • Peter Simons

    Nog te weinig !

  • Peter Stevens

    controle op overdreven snelheid is ok als een correcte snelheid ook toegelaten wordt. En daar zit nu het probleem. Midden in het veld 70 per uur en op vele plaatsen in dorpskernen of steden 50 per uur. Of nog gekker 70 per uur op een weg van Vlaanderen naar Wallonië en plots ben je geen moordenaar meer als je 90 rijdt. En helemaal te gek van België naar Duitsland en tegen 200 per uur waar je net maar 120 mocht.

  • Marc Statham

    Goed zo ,graag nog meer van dat.

  • Ingrid De Clercq

    Ik veronderstel dat degene die boetes krijgen niet capabel zijn om in het verkeer deel te nemen.